Sv: facebook-fällan...
Jeg har vært registrert på FB i ca. et år nå, og har aldri opplevd noe negativt ved det. Hvis man er normalt forsiktig med hva man legger ut, er ikke faren større på FB enn andre fora. Men jeg har aldri falt for fristelsen til å samle maksimalt antall "venner", så jeg har begrenset kontaktene til virkelige venner og familie. Jeg har aldri lagt ut noe særlig bilder, bortsett fra et profilbilde, som forresten er det samme som jeg bruker her på Kalimera. (Da jeg var på Naxos i mai, ble jeg forøvrig gjenkjent fra profilbildet av et kalimera-medlem, men jeg ble bare imponert, og ikke så skremt at jeg reiste tilbake og slettet bildet).
Jeg vet ikke hvordan FB blir brukt i Sverige, men i Norge er det fler og fler offentlige og private instanser som også er registrert på FB, og man kan knytte seg opp mot de grupper man er interessert i. "Min" kommune er registrert der, og jeg kan kommunisere direkte med ordføreren og kommuneadministrasjonen, stille spørsmål, som får svar(!) og ellers kommentere saker. Det samme gjelder enkelte lokale politiske partier, handels- og industriforening, sykkelklubb osv. osv. På den måten er også FB blitt en mer og mer viktig del av samfunnsdebatt og samfunnsinformasjon.
|