Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Nu är det andra gången i denna tråd som detta skrivs....
Jag har varit på Cypern 4 gånger och gillar Cypern mycket, mycket bra, men att det är mer grekiskt än Grekland har jag aldrig känt..Vore kul om ni har lust att höra vad på Cypern ni tänker på då John och Marielou.
Lissi
|
Nej så skrev jag inte. Jag skrev ett land som liknar Grekland men ändå inte. Jag tycker däremot att den cypriotiska maten är bättre, en blandning av orienten och det grekiska köket. I Grekland finns det en tendens till fattiga menyer men det har ju skrivits nu på senare tid här på Karlimera, om bättre utbud på restauranter, så det kanske håller på att förbändras. Cyperns badvatten är något alldeles extra, mjuka sammetslena stränder; och cyprioterna är ofta betydligt trevligare än grekerna, som kan vara rätt så lynninga och tjuriga på många ställen. Jag har varit i Grekland i 30 års tid och jag har sett hur den grekiska gästfriheten har förändrats de senaste åren. Så länge man håller med är allt frid och fröjd, om man ifrågasätter något får man "den där" typiska grekiska minen som visar ett tydligt ogillande; )
Var det någon som såg programmet igår om "ett hus i solen"? där ett par köpte ett gammalt bageri på Kreta för att rusta upp det och hyra ut till turister? där kom verkligen den grekiska mentaliteten till ytan och man nämnde "den där" minen flera gånger; ) Men Grekland är ändå Grekland och jag älskar landet och kulturen och naturligvis också människorna, men Cypern är inget dåligt alternativ