Visa ett inlägg
Gammal 2010-07-30, 17:33
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Hej alla fåglar - nu kommer jag!

My name is Bond ... James Bond

Jag undrar om den kända ornitologen James Bond presenterade sig så; tanken flyger iväg lika snabbt som svanarna ovanför huvudet.
Jag står på Ölands södra udde, nedanför fyren Långe Jan, tillsammans med två väninnor – båda med kikare runt halsen.
Att promenera runt Ottenby fågelstation med vår gamla kikare – i läderfodral – runt halsen, skulle inte ge mig annat än gamnacke.
Väninnorna som gått en tre dagars kurs i fågelskådning får omedelbart syn på några gravänder. Utan kikare kan jag inte avgöra om det är fåglar eller sälar som ligger på stenarna. Däremot kan jag – utan kikare – se att de flesta vi möter är ornitologer; de bär nämligen inte i kappa och handväska, utan rejäla kläder och tubkikare.
Jag är lite påläst, vet att en ornitolog är yrkesmässig, ringmärkande, forskar om fåglar, medan fågelskådaren studerar fåglar som ett fritidsintresse. Skådaren eller kryssaren däremot har ett tävlingsartat fokus, vill se många arter – gärna sällsynta.
Eftersom jag varken är ornitolog, fågelskådare eller skådare och
väninnorna spatserar runt i snålblåsten spanar går jag i stället till fågelstationen.
Varför stå ute i snålblåsten och fundera om det sitter en damm- eller gluttsnäppa i kikaren när man kan göra det inomhus.
Jag strosar runt bland uppstoppade, fotograferade fåglar.
Jag kommer inte att lägga någon gluttsnäppa eller rostgumpssvala i minnesbanken, däremot att ha skådat en havsörn i vitögat.
Längs en vägg står fågelholkar på rad - likt inflyttningsklara radhuslängor-i väntan på köpare.
Jag är ingen spekulant, men kan inte låta bli att fundera över hur det skulle vara att ha en blåmes- eller ugglefamilj som grannar?
Men bara tanken att de vid fyra tiden på morgonen börjar tjattra för att sen hoa hela natten gör att jag snabbt överger den. I stället får jag får syn på en holk som inte har runda hål utan smala lodräta springor, vilket visar sig vara en fjärilsholk.
Eftersom det för några dagar sen var 1:a april blir jag osäker … vet att det finns holkar för humlor, men ingen ska säga att tanten i kappa och handväska som just gick ut genom dörren trodde att det finns holkar för fjärilar … eller?
Svara med citat