Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-08, 19:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Kyrkor och präster. Det religiösa Grekland

Inget svar på din fråga men jag erinrar mig en situation som jag var med om förra året.

Jag var i Mesochori på Karpathos ett par dagar under den stora religiösa festligheten där. Mängder med festklädda människor, generöst med mat, dans, musik osv.

När folk kom tillbaka till kyrkan andra dagen stod en man bakom ett bord vid ingången till kyrkans gård. Han hade en stor bok uppslagen, de som passerade stannade till, pratade med honom och han antecknade i boken. Jag såg bara det här från längre avstånd men jag såg hur pengar bytte ägare över bordet - så folk donerade och fick sin donation noterad.

På Karpathos har jag sett mer tecken på privata donationer till kyrkor än någon annanstans, det sitter plaketter med givarens namn på väldigt många kyrkliga byggnader.

Alldeles utanför Pigadia finns en kyrka som jag glömt namnet på nu men där en modern, inte särskilt vacker amfiteater byggts upp. På varje bänk på åskådarplats sitter plaketter med "Gåva av" - och sen kommer namnen på diverse amerikanska etablissemang; hamburgerkedjor, pizzerior osv. Det ser helt barockt ut.

Förklaringen är förstås att det är amerikagreker som donerat till hemön och därför får imponera med hur välbärgade de blivit. Att flasha sin rikedom är ju mer accepterat i Grekland än i Sverige.
Svara med citat