Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-10, 15:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Oxå istället för också

För det mesta känner jag svensklärarens blick i nacken när jag skriver. Stava rätt, slarva inte, skilj på talspråk och korrekt skriftspråk, läs igenom det du skrivit gång på gång...inledning, avhandling, avslutning som knyter ihop stycket...

Visst är det ett nöje att läsa en väl formad text, ett välvalt uttryck, ett ledigt och intelligent resonemang !

När det gäller mindre"viktiga" texter som de här inläggen vi skriver kan vi väl släppa en del på det korrekta? Massor av människor skulle känna sig hämmade eller osäkra, skulle mista lusten att kommunicera om svenskläraren stod där och pekade på deleteknappen...

För att inte tala om vilket tvärstopp det skulle bli för alla som inte utvecklat sin skrivtalang fullt ut, skulle de få publicera sig över huvud taget om normerna vore som min svensklärare ville ha det? ( Han skulle förmodligen ha fått högt blodtryck, sömnsvårigheter och en tilltagande depression vid åsynen av en del som nu finns att läsa- bloggar och liknande, tidningar och liknande.)

Vi får vara lite öppna och vidsynta , tycker jag, och glädja oss åt att få läsa så mycket intressant, må det sen vara felstavat eller med andra egendomligheter.

Skulle jag däremot vara satt att bedöma en gymnasieuppsats eller doktorsavhandling eller seriös debattartikel skulle rödpennan komma fram ganska snabbt. Samma om jag skulle korrekturläsa böcker, svenska eller översatta.
Svara med citat