Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-10, 17:14
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Oxå istället för också

Att skriva "oxå" är en rationalisering av språket, i detta fall delvis orsakat av den nya tekniken som kräver snabb kommunikation.
Om 10-15 år kommer det att vara den rådande stavningen även i mer formella sammanhang. Detta är inget konstigt, utan språket förändras ständigt.
Jag skulle i dagsläget inte godkänna stavningen i ett prov i ämnet svenska, men jag talar tydligt om för eleverna i vilka smmanhang det är ok.
Vem bestämmer stavningsreglerna? I ärlighetens namn finns det ju ingen som gör det utan det bygger på normer. Där har vi svensklärare en stor makt. Snart är det "oxå-generationen" som står bakom katedern och då SA redo att skriva in stavningen i sin SAOL.
Användadet av "dem" i fel sammanhang är ett direkt språkfel; således är "dem skrattade åt" helt förkassligt. Detta kommer sig av att många idag inte vet att man läser "de" som "dom". När man sedan ska vara lite pretantiös så skriver man "dem" istället för "de".
"Dom" är idag vedertaget och jag godkänner det i t ex ett nationellt prov (jag t o m rekomenderar det), av den enkla anledningen att då minskar man risken att göra fel.

Barn och ungdomar har idag en mycket svårare uppgift i sin språkutveckling än för 15-20 år sedan. Dom ska hålla reda och skilja på när man använder sig av tal-, skrift- och chattspråk, inte bara dess olika stavningar utan även i vilka sammanhang dom är ok eller t o m nödvändiga. Dom språkbegåvade klarar det galant men det är som vanligt, dom svagare får det ännu kämpigare.
Svara med citat