Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-17, 17:50
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Barcelona ensam i slutet av juli

Gick alldeles utmärkt att tillbringa 5 dagar plus en natt på hemvägen i Barcelona på egen hand. Nu hittar jag ganska bra i centrum, alltså från Diagonal och mot stranden. Man är mer skärpt när man reser ensam, tror jag, mer uppmärksam.

Jag hoppas att jag inte är dum i huvet och naiv, men jag kände mig ganska trygg i Barcelona ute på kvällarna. Alltid mycket folk ute, trevligt att sätta sig på en uteservering och ta en öl (om det fanns plats vill säga). Undvek Raval och de mörkaste gränderna och kom väl i och för sig aldrig hem efter tolv. Kreditkort i värdebältet under kläderna och liten handväska tvärsöver kroppen.

Missade Xampanyet vid Calle Montcada (där Picassomuséet ligger) trots att jag gick förbi. Besökte Can Paixano. Inte alltid det lättaste att beställa där som timid svensk. Sista gången jag var där försökte jag beställa och bemöttes av ett missnöjt muttrande: "Jag kommer till dig, när det blir din tur!" En ung spansk kille frågade om jag ville att han skulle beställa åt mig. "Javisst, om det går fortare!" sa jag. "Ja, jag känner honom." Vips fick jag mina croquetas och min rosa cava!

För mig blir det dock bara ett glas - väldigt huvudvärksframkallande. Fast det kanske är den feta maten...?

Aina som snart vill tillbaka
Svara med citat