Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-21, 19:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Korkat med Karpathos?

Avgasigt och bullrigt beror lite på var i Pigadia man bor, där finns flera hotell som inte ligger vid hårt trafikerad väg eller gata.

Med skönheten och Karpathos tycker jag att det förhåller sig så här:

På vissa öar får man ett mycket gott första intryck. När jag kom av båten i Kamares på Sifnos för första gången i maj, och tog taxi över till byn Faros - då njöt jag av färden. Det här kommer att bli verkligt, verkligt bra, sa magkänslan.

Första gången jag kom av planet på Karpathos och tog taxi till Pigadia - då var känslan rätt tveksam. Vissa öar är mer måleriska och vackra än andra, Karpathos toppar på intet sätt skönhetslistan - när man ser ön längs vägen flygplatsen - Pigadia. Idag, efter 4 x 2 veckor på Karpathos så vet jag att Karpathos också är en av de öar jag varit på som har mest varierad natur och landskap. Det finns helt fantastiska ställen och vyer även här, och variationen är ett värde i sig!

Vad sen gäller Pigadia så är stan ingen skönhetsupplevelse, som många andra byar och städer i övärlden är. Arkitekturen ger klar 60-talsfeeeling och det amerikanska inflytandet syns i form av omotiverade neonskyltar här och var. När man väl lärt sig gilla det är det dock både charmigt och lite dråpligt.

Och om jag jämför med en annan charterö, Samos, så slår Pigadia Pythagorion med hästlängder i mina ögon. Pythagorion är vackert, helt klart, men det är så oerhört turistpräglat... Jag har bara tillbringat ett par nätter i Pythagorion men jag tyckte faktiskt att där var direkt otrivsamt. Jag blir ledsen när jag ser hur man klämt in fem färgglada barer per kvadrat på en liten hamnpromenad. I Pigadia, däremot, finns ett härligt levande grekiskt vardagsliv mitt i turismen.

Hur turtät busstrafiken är vid den sena tidpunkt på säsongen som ni ska åka vet jag inte. Men: jag tror att ni kommer att kunna trivas i Pigadia just pga den sena tidpunkten. Det är så lite folk då att stan kommer att visa sig från bästa sida. Och nån busstur och kanske lite lyx med taxi nånstans - så kommer ni att se vackra ställen utanför stan också.
Svara med citat