Visa ett inlägg
Gammal 2010-09-06, 12:02
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

Hej!
Jag är en lycklig (förtids-)pensionär som just fått denna blankett E5459 i min hand, men den verkar inte vara formulerad så mycket för pensionärer, men jag fyller i det som går och skickar in den snabbt.
Mina drömmar detta år har varit helt inställda på Grekland, efter jag varit på Kreta ffg i juni, jag vill småningom helt bo i ett varmare land, och jag hade bokat en 16-dagars vistelse i studio i Plakias i Oktober, som jag nu fått avboka eftersom jag fått något krångel i ett öga, så jag behöver göra laseroperationer framöver, här där jag bor i Prag i Tjeckien, sedan tre år.
Jag har bara stannat här år efter år och inte skrivit över mig hit, vilket nu straffar sig, eftersom EU-kortet visar sig ha tydliga begränsningar (det var på ren nåder som jag fick laseroperationen och inte behövde betala 100.000Kc, och för att få komma på kontroll måste jag smita in genom akutintaget för att Eu-kortet ska gälla).
Så snabbt som sjutton försöker jag nu få det där intyget E121 så jag kan börja att bearbeta myndigheterna här, hur nu det ska gå.
Men det kanske var tur i oturen att det började här eftersom vården här är mycket bra och nästan inga väntetider, och praktiskt taget gratis, på Kreta vet jag inte hur det hade gått, men jag är i alla fall inställd på att få leva i ett ständigt varmt land nära havet efter att ha varit instängd här i inlandet så länge, hösten är redan på väg här...

Värmer mig med mina drömmar om Kreta.
Svara med citat