Sv: Hemma från Tinos
Masse....Visst skulle det vara skillnad om man inte kände någon, MEN när Claes och jag klev iland på Tinos sommaren 2007 för första gången så sa jag redan första kvällen där vi satt med en Gyros och en öl i gränderna , att här finns något jag gillar!! Hit kommer jag absolut att vilja tillbaks. Denna känsla förstärktes dag för dag TROTS att det blåste förskräckligt, TROTS att det rum vi hade hos Nikoleta verkligen inte var det bästa vi haft på resor, långt därifrån....
Det var något annat, svårt att sätta fingret på, ett lugn, en inställning hos invånarna som var lite avvaktande...men vänligt. De "kastade" sig inte över mig som turist...De "behövde" inte mina pengar så att de måste jaga in mig på restauranger etc.... Ön är levande året om och själva Tinos stad har 6000 invånare som bor hela året. Jag har aldrig betalat för en solstol eller parasoll på Ag. Fokias....De var gratis nu....Fast då förväntas förstås att man beställer nån frappé på tavernan/strandbaren...men det gör man ju ändå.
Jag skulle lika säkert åka tillbaks till Tinos även om Nikoleta m familj flyttade därifrån...men just den familjen skulle jag givetvis sakna!!
Visst är det härligt att äntligen efter alla resor fastna speciellt för en plats.
Lissi
|