Grekland lånade 110 MILJARDER Euro i stort sett enbart för att kunna betala räntorna på de lån de redan har... Redan där har man ett gigantiskt problem. Man ökade ju skulden genom detta. Låna för att betala på andra lån är en dödsspiral.
Grekland MÅSTE öka intäkterna till staten så den kan betala av på utlandsskulderna. Man har börjat med att höja pensionsåldern, ta bort ett antal privigilegier för statligt antällda osv. Men man måste också komma åt korruptionen och den svarta ekonomin som florerar i Grekland. Annars kommer de aldrig att lösa det!
Jag läste en intressant artikel på E24 för ett tag sedan. Där menade man att Grekland inte kan lösa sina problem med detta lån. Det enda man gjorde var att köpa sig lite tid. Tyvärr tror jag det är sant.
Personligen tror jag att det finns en stor sannolikhet att vi kommer att växla till Drakar igen om 3 - 5 år...
Jag tror även att vi kommer att få se en interndevalvering i Grekland under de närmaste åren. På gott och på ont...
Grekland har varit ett ekonomiskt "svart hål" i princip ända sedan de kom med i EU. De har kostat EU enorma summor. Sedan ljög de för att komma med i valutasamarbetet. De har haft en bra fest under ett antal år nu... Som EU bjudit på.
Vissa påstår att ledningen i EU kände till Greklands ekonomiska problem på ett tidigt stadium, men underlät att göra något åt det. Sant eller inte? Vem vet? Motiven varierar men det finns en del som är rätt logiska och ekonomisk sunda ur EU:s synvinkel. Men vi kan nog alla konstatera att Grekland inte direkt bidrar speciellt mycket till EU:s ekonomi. Vi vet dock numera att Grekland konsekvent ljög om den ekonomiska situationen i landet under ett antal år.
Jag tror inte EU kommer att tvinga Grekland att gå ur valutasamarbetet. Men man kan "hjälpa till" att skapa en situation där Grekland inte har något annat val. Det är vad jag tror kommer att hända om man inte ser en mycket stor förändring i den Grekiska ekonomin. Och det tror jag inte speciellt mycket på. Jag är envis. OMen om man jämför så ryms min envishet enkelt på en Greks lillfingernagel......
Men nästa vecka ska jag försöka hjälpa dem lite.