Yanna, jag tvivlar inte en sekund på att du med din positiva inställning och engagemang lär dig massor

. Grekland har ju också den behagliga förmågan att det liksom öppnar varje por på ens hud så att man bara kan suuuga i sig
Jag tror dock att vi ser lite olika på grammatikens roll. För mig är grammatik inte skolnormer, grammatik konstruerar helt enkelt språket, ända ner på den allra vardagligaste nivån.
För mig kom den stora skillnaden när jag äntligen kunde börja prata i olika tempus. Om någon frågade Vad har du gjort idag? behövde jag inte längre svara Jag åker till Chora och äter lunch och sedan åker jag till stranden. I stället kunde jag säga Jag åkte till Chora och åt lunch och sedan åkte jag till stranden.
Visst blev jag förstådd även i det första fallet - men jag tog det ändå som en stor framgång att jag faktiskt kunde byta tempus.
Något annat som man snabbt får nytta av i grammatiken är att veta grundreglerna för pluralbildning av substantiv med olika genus. Då behöver man inte kalla bröder för systrar, t ex
Min erfarenhet är nog att grammatiken behövs för att knäcka koden i ett språk. Det är därför det är så kul när det börjar lossna.
Vad gäller kvällskurser här hemma så tror jag att de varierar väldigt. Kvalitén hänger till kanske 60 proc på läraren och 40 proc på gruppens motivation.
Jag gick några år på kvällskurs, läraren var suverän och kärnan i gruppen var motiverad nog att hänga kvar, medan jammas-studenterna kom och gick. Enda anledningen till att jag slutade var att jag började jobba på kvällstid och gör det fortfarande. Annars hade jag börjat igen imorgon dag, jag saknar det