Visa ett inlägg
Gammal 2010-09-26, 20:58
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Ang. äldrevården i Grekland visavi Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
...och jag skulle hellre dö än att hamna i svensk äldrevård, faktiskt skulle jag hellre sitta på en trappa i Grekland o gråta eller ta en "simtur" i egeiska havet än bli nerdrogad och medicinförgiftad på ett äldreboende i Sverige. Den är inte värd namnet vård, skulle hellre säga äldrehanteringen.
Om man har läst detta http://www.kebi.se/k.berminge/mamma1.html så kan man inte tycka att det är vård värdig en människa och det värsta är att det är precis så det går till!

Jag jobbade nästan 2 år på ett s.k. servicehus, inte som vårdbiträde, utan i matsalen. Efter ett tag började jag undra om det verkligen är så här illa det är....är det bara jag som reagerar. Ett av exemplen: Nya gamla kom in, relativt friska o bara lite glömska, men efter ett par till några månader satt de i rullstol och visste inte om det var måndag eller Marocko! Inte bara en gamling utan det hände hela tiden, det kunde inte bara vara här som det var så illa, så jag gick hem o satte mig vid datorn o började googla i ämnet äldrevård. Det jag hittade var skrämmande! Det var då jag bl.a hittade det som ni kan läsa i den bifogade länken.

Jag anser att det som är värst inom äldrevården är läkarna som är kopplade till sevicehusen. De skriver ut mediciner utan att kolla om de passar ihop eller om de är lämpliga för gamla människor. En del mediciner är för schizofreni, en del mediciner skrivs ut för att underlätta för personalen att ta hand om en "jobbig" gamling, det minsta läkarna har är engagemang i en gammal människa. En positiv sak dock är att apotekspersonal på vissa orter upptäckt detta och tagit på sig uppgiften att kolla att mediciner som skrivs ut av läkare passar ihop...hur illa får det bli?

Det näst sämsta inom äldrevården är jakten på att spara pengar, vilket innebär att enhetschefen ofta bara är intresserad av att nå uppsatta ekonomiska mål. Egentligen inte hennes/hans fel för de måste ju, det är deras jobb att hålla budgeten, om än inte den enda, men trycket finns ju på ekonomin, klarar dom inte det så byts enhetschefen ut till någon annan. Förutom detta så är det en hel del av vårdpersonalen som har hamnat helt fel i livet, som t.o.m. ibland är riktigt onda och elaka. Dock finns det många godhjärtade också som har ett hjärta, som känner för de gamla...heder åt dem och att de finns. En enda sådan personal kan faktiskt göra stor skillnad för den gamla människan som tvingats utstå denna omänskliga behandling.

Föresten...hur kan det komma sig att fängelsekunder har det bättre än våra gamla?

Hmmm...detta är bara lite skrap på ytan...

Yanna
Tack för den här tråden och din rättframhet, Yanna. Eftersom du är en gästfri, positiv och social människa så kommer du ha många vänner och förhoppningsvis kommer inte att sitta ensam och gråta när du blir äldre.

/Enigma
Svara med citat