Visa ett inlägg
Gammal 2010-10-16, 12:57
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men snälla, tänk er för nu. Generalisera inte. Att bo granne med romer innebär inte att man kan dra slutsatser om folkgruppen romer. Jag tycker alltså att Carinas reflektion verkar välgrundad - och jag hoppas verkligen att vi kan undvika negativa generaliseringar om folkgrupper här på Kalimera.
Men vem säger att jag skulle skriva något negativt, varför förutsätter du det ?
Jag undrade varför Carina skrev att Romer inte går i skolan.

När min dotter började skolan här i Grekland så var det 8 romerska barn i hennes klass, En efter en slutade barnen i skolan och efter 2 år slutade det sista barnet skolan. Flickorna fick sluta först sedan pojkarna.

Föräldrarna själva tog barnen ur skolan och skolans rektor gjorde allt för barnen skulle få gå kvar. och få en utbildning. Den största orsaken var att föräldrarna inte kunde hjälpa barnen med deras läxor, många av föräldrarna kan själva inte läsa eller skriva. En annan orsak var att de behövde barnen när de åker runt på olika marknader och säljer olika saker som mattor mm.

Dessa orsaker har jag själv hört från romer.

Eftersom skolan i Grekland inte går att jämföra med en svensk grundskola är det så klart mycket som ligger på föräldrarna att hjälpa till med läxor. Därför går alla grekiska barn på extraskolor på kvällarna för att kunna hänga med. Min son och dotter tycker att svenska skolan är rena barnleken jämfört med den grekiska skolan. Då kan man förstå att för romerska barn är det väldigt svårt.

Ofta kommer vuxna romer fram när man handlar och ber att man ska läsa åt dem om vissa varor.

Jag skulle verkligen inte generalisera en folkgrupp då jag anser att det finns skitstövlar och präktiga människor i alla länder och samhällskategorier.

Monica
Svara med citat