Taxiförare i Grekland, i alla fall på fastlandet, är ju ett kapitel för sig...
Jag åkte tre turer för en månad sedan med intressanta prissättningar. När jag anlände flygplatsen tog jag taxi till Rafina för säkerhets skull. Jag var lite kort om tid till färjan och ville inte chansa med bussen. Han begärde och fick 40 € fast pris. Jag hade suttit på Kastrup och varit vaken hela natten och orkade inte bråka om taxametern.
På hemvägen åkte jag med en väldigt trevlig kille som jag hade ett intressant utbyte med om ekonomin och situationen i Grekland nu. Återkommer ev till det senare. Men då jag skulle till Glyfada, som ligger en bra bit förbi flygplatsen, för sista natten och ville spara tid så jag avstod bussen. Han körde på taxameter och den stod på 34 € när vi kom fram. Men han var så trevlig, och hade gett mig så mycket intressant info, så han fick 40!
Dagen efter SKULLE jag ta bussen till flygplatsen. Jag hade gott om tid. Väntade, och väntade... Och väntade lite till... Ingen buss på 50 minuter! Snabbt SMS hem till den privata resejouren med fråga om Strejk. Jodå, efter 3 min kom ett svar om att en strejk hade börjat kl 11.00... Dvs samtidigt som jag gick till busshållplatsen. Något sur klampade jag de 200 metrarna tillbaka till hotellet som snabbt fixade en taxi. Taxametern stod på 32 € när vi kom fram till flygplatsen men han begärde 40! Jag orkade inte bråka då heller...
120 € för tre taxiturer... Det blev ingen billig semester i år. Men bekväm...
Annars skulle jag säga att 40 € är ett hyfsat pris från Pireus till flygplatsen om man nu vill eller måste ta taxi den vägen.