När jag bokade via booking i år fick jag uppge mitt kontonummer. Det är en säkerhet för hotellet att man verkligen har för avsikt att dyka upp...

Och hotellet gör en reservation på ditt konto för att vara säkra på att få betalt för den tiden du stannar där. (Reservation på kort för beställd vara eller tjänst är vanligt även i Sverige!)
Så du ska vara medveten om att det ekonomiska utrymmet på ditt konto är minskad med kostnaden för hotelrummet efter att du beställt! Så se till att ta höjd för det om ni ska använda det kontot till andra saker! Reservationen tas bort, det tar en dag eller två, om ni skulle avbeställa minus ev kostnader som hotellet påför. Avbeställer man sent brukar de ta betalt för en natt.
När jag checkade ut i Glyfada för en dryg månad sedan fick jag min räkning med två kvitton, bägge på den summa jag skulle betala. Hmm, tyckte jag....

Så jag frågade varför. Då var det ena bara en bekräftelse på reservationen på kontot för rummet. Det andra att jag verkligen betalat och att summan var dragen från kontot.
Jag var inte speciellt nervös över det, det var bara en natt, men jag kollade räkningen när den kom. Och mycket riktigt så var det bara draget exakt den summa som jag skulle betala enligt booking. Så det var inga problem för mig i alla fall.
Så jag tror inte du behöver vara nervös över det.
Samtidigt finns det skurkar överallt... Man riskerar att få kortet kapat varje gång man använder det. I Grekland, i Italien, i Sverige... Här i Malmö var det för en tid sedan några Taxichaufförer som kopierade kort i Taxin när man betalade... Vi har haft butiker och bensinstationer med falska kortterminaler som kopierat korten osv... Så man är aldrig säker!
Faktum är att jag tror att det är mindre risk att råka ut för den typen av problem på ett hotell än i andra sammanhang. De flesta hotell är måna om sitt rykte och vill gärna att gästerna återkommer...
I sådana sammanhang ser inte JAG några problem med att uppge mitt kontonummer.
Men vill man vara extra försiktig kan man skaffa ett extra kontokort med låg eller ingen kredit och bara sätta in den summa som krävs för det man vill beställa över nätet innan man beställer. Då har man ju begränsat ev skador... Forex tex har ett sådant kort.