Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-06, 22:20
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Flyktingmottagning

Peter, du sager att jag forenklar problemet. Min mening var nog mer det motsatta, dvs jag forsokte forklara att det inte ar sa enkelt och svart pa vitt som vissa tror. Och sen ville jag forklara mer detaljerat varfor just Grekland har sa stort problem. Jag tar inte stallning for eller emot Grekland, det ar sjalvklart att deras mottagning av flyktingar ar usel och det gor verkligen ont inom mig nar jag hor historier och ser vad de gar igenom. Men samtidigt forstar jag ocksa att det ar svart for ett land att ta emot sa manga flyktingar. Sanningen ar att det ju kravs pengar for det. Och just nu har Grekland skitit sig sa mycket att de inte ens kan ta hand om sina egna invanare.

Jag tycker pa nat satt inte att det ar riktigt ratt att jamfora Grekland med Sverige, av tva enkla skal, det ena ar att Sverige tar emot mycket mycket farre flyktingar varje ar an vad Grekland gor sa problemet ar inte lika stort dar, och det andra ar att Sverige har det mycket battre stallt ekonomiskt. Sa det ar lattare att erbjuda boende och mat till flyktingar. Jag undrar om Sverige skulle erbjuda samma saker om det kom, lat oss saga, en halv miljon mer flyktingar till Sverige varje ar.

Sen ar val inte Sveriges flyktingpolitik sa himla rumsren eller? Mycket battre en Greklands sjalvklart, men vad jag vet kan en asylsokande familj i Sverige fa vanta flera ar pa ett beslut, plus att de bor i valdigt sma lagenheter, ibland 10 personer i ett rum, och har fatt kritik pa andra omraden ocksa.

Jo jag kanner till det du sager om EUs hjalp med gransbevakningen. Det ar ett bra initiativ och det ar bra att andra lander hjalper till ocksa.

Det du sa om att de satter flyktingar i fangelser vet jag for lite om o kan inte svara pa. Vad gor Sverige med illegala flyktingar? Skickar de tillbaka dem till sina lander???
Svara med citat