Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-28, 13:55
reseledare reseledare är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Jag forstar ju inte direkt grejen med att sitta och skriva om sana har grejer pa internet med manniskor man inte ens kanner.. Om ni tycker det ar sa illa, skriv och klaga till foretaget om hur deras reseledare bloggar istallet for att sitta och muttra over det hemma..

Men jag haller med er till bada delar, visst ska man kanske inte skriva for mycket om ens privatliv nar man arbetar for ett resebolag som reseledare.. Vissa resenarer kan ta illa upp.. Men man maste ju fa ha sitt eget liv utanfor jobbet ocksa, oavsett om man jobbar som reseledare, kassorska, industriarbetare osv.. Sa lange man inte beter sig ohyfsat, illa eller full infor gasterna eller skadar arbetsgivaren..

Vi som arbetar som reseledare alskar vart jobb, vi ar till for att gora alla resenarers semester till deras dromsemester.. Vi svarar pa bade glada samtal och skrikande klagomal.. Men nar vart arbete sedan ar slut for dagen, ska vi da lasa in oss pa vart rum alldeles ensamma och sitta och muttra over hur trakigt vi har det? Vi gar ut och ater tillsammans, vi gar till nagon bar och tar en drink tillsammans och pratar om vart liv.. Men vi som alltid ar kontakt med vara gaster dygnet runt valjer sjalva att inte vistas bland gasterna utanfor var arbetstid..

Vi gar hellre till en restaurang och ater dit vara gaster inte gar, vi gar hellre till en bar som vara gaster inte besoker.. Just for att vi ska kunna fa slappna av och ha roligt for oss sjalva..

Nu talar jag inte for alla reseledare, men jag dricker aldrig fore flygplatsdag, aldrig nar vi ska aka pa utflykt, aldrig nar vi jobbar tidigt och ska mota gaster.. Det ar sa respektlost for gasterna, och om en krissituation skulle uppsta ska man kunna hantera den PROBLEMFRITT, darfor ar det viktigt att alltid vara pa topp pa arbetstid! Inte full, inte bakis, pa TOPP! Just for att kunna ge det basta for gasterna och for att kunna hanter alla siutationer..

Men sen ska vi ocksa kunna ha ett liv utanfor arbetet, dar vi kan roa oss, dar vi kan ga ut och ta nagra drinkar, ha kul och dansa och umgas med lokalbefolkningen..

Jag sager som jag alltid sagt, som mina kollegor alltid sager, som alla andra mina kompisar i lokalinvanarna att sa lange man skoter sitt jobb problemfritt, kan hantera alla situationer, inte paverkar arbetsgivaren.. Sa ar man fri att gora vad man vill pa sin fritid!

Visst tjejerna kanske skriver mycket om att de festar och har kul pa sin fritid.. Men so what?? Det har val alla ungdomar pa helgerna i skandinavien ocksa? Det ar ju inte bara reseledarna som haller pa sa..

Det hade varit en annan sak om tjejerna skrev om hur trakigt och besvarligt jobbet var, hur irriterande alla gaster ar som klagar, eller nagot illa om foretaget eller arbetsgivaren.. Da hade det kunnat ga riktigt illa for tjejerna.. Men det enda dom gor ar att skriver om baksidan for en reseledares arbete..

Och om ni inte gillar det dom skriver om, varfor inte skriva direkt till dessa tjejer och lat dom sta till svars for vad dom skrivit istallet for att prata pa detta sett om dom..

Nog for att tjejerna sakert redan vet om denna trad, men sa har dom nog sakert annat for sig an att sitta har och forsvara sig sjalva.. Som t ex skota sitt jobb dom har! :-)
Svara med citat