Citat:
Kan du utveckla varför du tycker att Plakia är plast och Nea Chora äkta???
|
Svårt det där med att intellektualisera upplevelser. Dock. Skryter gärna lite. Jag har fnattat runt på södra/västra Kreta i flera år båt, bil, mc; Paleochora, Sougia, Koustuyerako. Agia Roemeli, Loutro, Chora Sfakia med Anapoli och Aradiana. te.x. Plus besökt och småvandrat i byarna ovanför och runt Plakia. Vid det här laget tror jag mig kunna se skillnad på turistfällor och annat. Jag visste efter besöket i Plakia i höstas att här hade jag inget mer att hämta. Än mer förvissad om att i Selia eller Rodakino kan jag gärna stanna ofta.
Turistfälla i Chania; runt venetianska hamnen, och typ lädergatan, ja.
I övrigt har Chania så här mycket historia och kultur att se om man vill se; i olika stadsdelar, Nea Chor(dock minst, men där kan man äta bra!), Kastelli, Splancia, Chani City med lämningar från tiden av romersk ockupation, ja tom utefter Halidon finns kulturhistoria för flera resor. Det finns museer, stadsdelar byggnader, byggnadsverk, från antik tid, från Arabisk, Venetiansk, Genuesarna också, Ottomansk tid, synagoga och inte minst en minoisk utgrävning. Ett mindre palatsområde upptäckt för inte så många år sedan.
Visst finns det plast i Chania också men det förminskar inte denna kulturella pärla - Kretas diamant - också kallad.
Ahh, det räcker väl?