Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Inte tror jag att en egen underavdelning ger fler inlägg om ön. Det går ju bra att skriva ändå. Gerd berätta gärna för oss andra det du vill lyfta fram om Mykonos.
Eva
|
Jag menade att jag genom mitt inlägg skulle öppna upp för diskussion inte att jag ville att man först skulle skapa en underavdelning.
Roligt att du Eva är nyfiken på Mykonos.
Jag vill gärna framhålla:
Dess läge. Bra att luffa till närliggande öar som Tinos, Syros mfl.
Lätt att ta sig till från Rafina men även med sin flygplats lätt att ta sig till.
Ön som sådan har underbara sandstränder. En del mer välbesökta än andra. Bara att välja. Jag väljer de lugnare oavsett ö och här hittar man lätt till dessa då avstånden är korta och vägarna på ön är i mycket bra skick.
De som vill ha party kan nog få det också. Detta vet jag lite om då jag brukar slockna i sängen vid midnatt. Mykonos verkar var känt för sitt vilda nöjesliv men under vårt junibesök var det allt annat än vilt.
Toppenfina restauranger både vid stränder och inne i Chora.
Inte på någon ö har jag ätit så många hemgjorda pajer till lunch, typ zucchini, spenat mfl. Allt annat än de små friterade sakerna man kan bli erbjuden.
Som jag skrev tidigare upplever jag Mykonos som en mycket städad ö.
Jag tror aldrig jag sett en så ren och fräsch ö.
Gillar man att fotografera finner man hur mycket fina motiv som helst här. De typiska vita husen och de smala gränderna gillar jag och det är lätt att gå vilse. Här finns flera pelikaner som vandrar tama runt i gränderna.
Väderkvarnarna ovanför lilla venedig....dessutom är där kvällsol. Det är så annorlunda än allt annat. Sååå mysigt.
Den hänförande utsikten vid Santorini's caldera slår det väl men annars så....
Mängder med shopping finns och det är inte enbart krims-krams för turisterna men heller inte enbart guldsmeder som på Santorini.
Här finns restaurangen där man spelade in filmen "Shirley Valentine" från 80-talet. Ingenting sig likt förstås då det var många år sedan filmen spelades in och mycket nytt byggts upp i området.
Söker du kultur kan du ta en båttur till ön Delos. Mykonos har även ett museum inne i staden med en hel del föremål därifrån.