Sv: Småcykladerna
Det går direktbåtar från Piraeus till de olika Småkykladerna några gånger i veckan, olika veckodagar till olika öar. De avgår för det mesta 17.25 från Piraeus och är framme mitt i natten. Under somrarna möts de av de som har rum att hyra ut.
Att tänka på är att de öar som har få rum fort blir fulla av turister. Att boka via webb går bra på en hel del ställen men då får man ofta betala ca dubbelt så mycket som de som tar chansen att bara åka till öarna, vilket i alla fall jag tycker är lite förargligt.
Jag har aldrig betalat mer än 30 euro för ett bra dubbelrum med eget badrum i juni, 35 i juli och ofta har jag betalat betydligt mindre. När jag ser folk som betalar 100 euro och mer för sina rum undrar jag vilka palats de bor i...
När det gäller båtar mellan öarna dagtid finns Skopelitis, men även en del större båtar går till några av öarna. Svårast att ta sig till/från är Donoussa då den är så utsatt för vindarna att de som åker Skoppan dit får spypåsar utdelade i god tid! En fördel är också att uppskatta nakenbad om man väljer att åka till Donoussa.
Där finns tidvis under somrarna en hel del drogmissbrukare, och fler än en gång har vi hittat använda kanyler i sanden på stränderna. Detta har jag inte mött på de andra småöarna.
Våga
|