Citat:
Ursprungligen postat av Maria/Micke
Va på Egina 1987 undrar hur läget är nu? 
|
Det har ju hunnit gå en hel del år sedan 1987 så jag misstänker att det har förändrats en del. Vi var första gången på Egina 1995. I Egina stad är det ganska oförändrat sedan dess. Men Agia Marina har förändrats en del. Den mest påtagliga förändringen som jag upplever är att skandinaviska chartern har försvunnit från ön och därmed har det blivit färre turister där, vilket är ganska påtagligt i A M.
Lite mindre turister och därmed något tystare. Det gör bl a att man på stranden märker lite större skillnad mellan veckosluten, då kommer grekerna ut över helgen, och övriga veckodagar då det är lite mindre folk. Det har också påverkat näringslivet längs bygatan en hel del. En del affärer och tavernor har försvunnit, bl a några av mina favoriter, Costas Taverna och Patatas Taverna.
Lite nybygge (taverna, bar och boende) har det också blivit längs stranden. I övrigt är sandstranden sig lik (förutsatt att den har blivit återställd från fjolårets skyfall, vilket jag inte vet). Däremot tycker jag att det blivit lite risigare borta vid klippbaden på andra sidan piren. Hotell, solsängar och parasoller tycks ha tagit stryk under finanskrisen.
För övrigt känns det som samma gamla kära Egina som alltid ligger mig varmt om hjärtat.

Mats