Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-30, 20:32
Mafric Mafric är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010
Standard Sv: Egina sommar 2011

Ååå, lyckliga ni! Jag har verkligen Egina kvar i mitt hjärta så jag kan rekommendera det. Men självklart handlar det alltid om vad man vill ha så smaken är som bekant delad.

Jag och min man hyrde ett hus i Kipseli kommun två veckor sommaren 2006. Det låg inte vid havet (men vi såg havet och solnedgången) och inte nära stan, så att hyra moppe eller bil var nästan ett måste. Vi hörde moppar. Det är det bästa jag har gjort och jag tycker att den ön är som gjord för att köra moppe på, bl.a. för att det inte är så höga berg och slingriga vägar med höga stup och ej heller en sådan stor ö.
Med moppe får ni verkligen möjligheten att uppleva den omväxlande naturen om ni åker runt. Och det är ett tips - kör runt. Det finns ganska mycket att uppleva. Alltifrån vackra miljöer till Afaia-templet som tydligen är förebilden till Parthenon på Akropolis. Om ni kommer från Souvala-hållet och åker via spökstaden Palaiachora dyker så småningom det vackra klostret Aghios Nektarios upp. Vi körde även till Agia Marina, men blev inte så förtjusta i det. Det kändes lite "risigt" och väldigt uppbyggt för turister, men som nästan överallt behöver man lite tid för att upptäcka guldkornen och vi gav inte Agia Marina tid.
Perdika är en liten by som är lite mer "finby", men därifrån kan man gå ut på en liten naturvandring till en Camera Obscura-byggnad att gå in i. Vi träffade även en sällskapssjuk get och såg en åsna där.
En liten strand som blev vår favorit var vid Marathonas. Sol och bad och så lite lunchsiesta i skuggan av pinjeträden. Klima beach var värd ett besök, men jag tyckte det var läskigt att köra ner sista biten. Jag gled och var inte tillräckligt stark för att hålla emot så min man fick springa upp och hjälpa till. Tips är att stanna en bit upp och sedan gå sista biten.
Egina stad är inte jättemycket att hurra för, men den har också sina guldkorn.
En dag åkte vi till Aten och Akropolis, men om ni har varit där mycket så kanske det inte lockar. Vi hade aldrig varit där så att Egina låg nära Aten var toppen för oss.
Det finns mycket att uppleva på lilla Egina och jag önskar er en underbar tid där. Hälsa Egina från mig!
Svara med citat