Ämne: Svensk/dansk.
Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-10, 23:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Svensk/dansk.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Min pappa, bror, morbröder, svåger och morfar har varit sjömän på jagare, handelsfartyg och ubåtar, men jag har aldrig hört dem säga att de SEGLAT dem Har de alla haft fel eller inte kunnat sitt jobb, eller faktiskt inte förklarat vad de gjort...????...eller är det så enkelt att det bara är språkbruket som avgjort beroende på var i landet de bott???? Jag måste nog fråga min 90-årige far vad han gjort...jag KAN ju ha missat något. Detta är faktiskt jätteintressant för tänk om de faktiskt seglat.....( seglat u-båt)

Lissi
Nu tycker jag att du tar i lite väl mycket Lissi. Jag (och inte någon annan heller såvitt jag uppfattat) har absolut inte gjort gällande att sjömännen i din familj inte kunnat sitt jobb. Alls icke så!

Men det skulle vara mycket intressant att få ta del av din fars tankar i frågan. Vore kul om du återkommer om det. Inte minst om huruvida det kanske enligt honom är någon språkmässig skillnad, inte beroende på landsändan man kommer ifrån, men beroende på språkbruk i handelsflottan respektive marinen (såväl ytfartyg som u-båt).

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Nja... man kan ju "ånga" till sjöss också... Evert lär väl veta vad han talar om.

http://www.youtube.com/watch?v=zHHFz-ZwDNA

Karin
Hmmm...? Ångade? Och det var ju ändå en fullriggare. Om inte ens en sådan seglar då tyder ju det på att jag är rejält fel på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Eller heter det i vattnet?

/Netwolf
Ha ha, den var skön Netwolf! Flera pinnar i brasan!

Mats
Svara med citat