Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Jeg blir vanligvis fort rød i direkte sol, men ligger som regel under en parasoll når jeg er på stranden. Jeg får farge likevel, og blir brun, ikke rød. Solkrem bruker jeg bare på særlig utsatte steder, som ankler, skuldre, nese.
|
Samma här. Använder aldrig solkräm på kroppen, utan solar försiktigt i början. Är jag riktigt vit, kan det räcka med tiominuterssolningar de första dagarna tills färgen börjar komma. Bränner mig sällan, det enda i solkrämsväg jag använder är ett solstift till näsan, läpparna och pannan, som kan bli rätt utsatt när jag badar.
Så jag har inget behov av att bli smord...

tycker dessutom inte om att smörja andra, det är kladdigt och dant, så av mig får du ingen hjälp med dylikt.
För övrigt ska du smörja in dig en bra stund innan du går ut i solen, så det hinner sjunka in i huden. Smörjer du dig och lägger dig direkt i solen, bildar solskyddsmedlet miljontals små droppar på huden, och varje droppe fungerar som ett brännglas som koncentrerar solljuset. Se bara på alla kräftröda tyskar och engelsmän med sönderbrända ryggar som glänser av sololja, och så smörjer de på ännu mera där de ligger... Min mamma brukade smörja sig med matolja innan hon lade sig i solen, för att bli brun snabbare...

men hon brände sig aldrig, å andra sidan.
Karin