Ämne: Aten igår
Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-13, 01:24
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Aten igår

Jag ska inte citera någon. Det känns inte meningsfullt... Men jag håller med om att Sverige idag inte är något föregångsland på många områden. Men det handlar ju inte om det!

Som sjukpensionär har jag fått ta mina smällar. Med sänkt pension och dessutom måste jag, arbetslösa och ålderspensionärer betala mer i skatt än de som arbetar... Just det är något jag ALDRIG kommer att förlåta alliansen... Att de med lägst inkomst skall betala till de som tjänar mer så att de kan få ut ännu mer efter skatt... Det är en skam. Arbetsförmedlingen och bara Fas 3 är en skam. Försäkringskassan är ju idag bara ett skämt...

Men i den här diskutionen jämförs druvor med bananer! Sverige har idag en av Europas starkaste ekonomier tack vare att vi haft politiker och ekonomer som varit skickliga att hantera just den delen av ekonomin. För två år sedan kostade en € närmare 13 SEK! Har ni glömt det? Idag kostar den under 9! Dvs den ligger under nivån som var innan finanskrisen! Och det händer inte av sig själv...

Sedan har vi faktiskt en hyfsad skattemoral i Sverige. De flesta betalar faktiskt den skatt de ska! I mångt och mycket påtvingat eftersom kontrollerna är hårda. Är det så fel då...?

Följdfrågorna är ju enkla! Har Grekland skött sin ekonomi? Betalar Grekerna skatt som de ska?

Den som svarar nej här kan heller inte jämföra Grekland och Sverige eftersom förutsättningarna är helt olika. (Den som svarar ja borde kanske fundera ett varv till...)

Jag anser att det är meningslöst att jämföra Sverige och Grekland. Eller Sverige, eller Grekland, med andra länder eftersom eftersom förutsättningarna är så helt olika. Jag anser att det helt enkelt inte går att jämföra länder på det sättet!

Argumentera gärna emot mig. För då kanske jag lär mig något. (Hålla käften kanske tex... Hmm...) Stor risk för det...

Grekerna har genom sin ständiga skattesmitning, tillsammans med Grekiska statens vanstyre, satt sig i den situation de sitter i. Förneka det den som kan.

Och nu undrar jag: Vad protesterar Grekerna mot? Mot att de själva inte betalat skatt så de kunde fått något tillbaka av staten i form av sjukvård och skola?

Vad hjälper det? Om de protesterar mot vanstyret har jag viss förståelse. Men de är ändå inte helt oskyldiga själva... De har blundat, eller möjligtvis varit helt missledda (hmmm...), understött korruption osv...

Nej. Jämför inte Grekland på det här sättet med Sverige. Jag köper inte det.... Det är som att jämföra S.t Annas skärgård med de Grekiska öarna... Omöjligt.

En sak till. Jag håller fullkomligt med om att vi har alldeles för lite kraftiga protester i Sverige!!!!

Peter
Svara med citat