Grattis till mig. Jag vann just en flaska gott vin av mig själv! Jag slog vad med mig själv om att den frågan skulle komma om jag svarade...

Jag busar bara...

Men jag vann...
Men den frågan har lika många svar som det finns medlemmar på Forumet... Du ska få mitt:
Det första är att det gäller att hålla koll på vädret dagarna innan ni ska in till fastlandet. Finns det minsta risk att det enligt prognosen ska blåsa rejält när ni ska in, åk då en dag, eller två, innan ni ska flyga hem. Shit happens, men bättre det än att missa flyget... Se till att ni har bra försäkringar om ni ändå skulle bli inblåsta...! Sådant kan hända, även om det är ovanligt.
Det andra är att välj om möjligt Blue Stars förbindelser. Stora moderna stabila fartyg som går tills myndigheternas begränsningar säger stopp. Barnen kommer att gilla Hamburgerbaren i aktern...
Det tredje är att inte ta den sista färjan till Pireus. Eller Rafina för den delen. Ta en tidigare om det finns, även om den går 06.00. Då kanske ni kan ha en reserv efter om något skulle gå fel... Eller kolla om det går en förbindelse med byte på Paros. Eller Myconos, Tinos, Andros eller Syros. Det finns många olika vägar in till fastlandet. Undvik att ta den sista färjan... Sikta på den näst sista. Det är alltid bra att ha en reserv...
Att komma in till Pireus vid 15- och flyga vid 19-tiden... Då hinner ni förhoppningsvis med 15.30 bussen mot flygplatsen. Räkna med att den tar 1.5 tim. Då är klockan 17.00 när ni är på flygplatsen... Så det är ju perfekt.
OM BÅTDJÄVELN KOMMER IN I TID JA!!! Något ni inte ska räkna med! De är ofta 15 - 30 min sena in i Pireus. (Vilket är i tid för en Grek...

) Och då kan det helt plötsligt bli trångt med tid! För er!
Håll koll på båttiderna på GTP. Jag tror säkert ni kan hitta någon förbindelse från Naxos som kommer in till Pireus vid 14-tiden. Det ger er en timme extra för transfern. Precis den lilla extra säkerhetsmarginal jag skulle rekommendera.
Jag har själv en gång åkt med 4 timmars marginal från ankomst till hamnen tills dess flyget skulle gå...! Men det var en kort färjetur. Det är inget jag vill rekommendera och jag kommer aldrig göra om det... Det fungerade den gången även om det var lätt svettigt... Men samtidigt hade jag bara ansvar för mig själv.
Beslutet när man ska åka in till fastlandet ligger alltid på respektive resenär. Oavsett vad vi andra här säger.
Peter U.P.A.