Citat:
Ursprungligen postat av Peter
En sak till. Jag håller fullkomligt med om att vi har alldeles för lite kraftiga protester i Sverige!!!!
|
Jag vet att man inte bör citera sig själv... Men jag kunde inte låta bli. Jag kom att tänka på när ett antal Belgiska bönder för ett antal år sedan drog sina gödselspridare på full effekt förbi kommunhuset i någon ort för att de var förbannade över något beslut... Kanske inte det trevligaste sättet att protestera men de gjorde säkert sin röst hörd...
Och det är väl inte mer än 4 - 5 år sedan Franska bönder först blockerade och slökörde alla motorvägar in mot Paris och sedan parkerade traktorerna vid in- och utfarterna... Ingen kom vare sig in eller ut ur Paris under ett par dagar...! Lite mer subtilt! De gjorde nog sin röst hörd i alla fall! Och jag har för mig de fick igenom sina krav!
Och även Italienare och Spanjorer brukar ju vara duktiga på att protestera och strejka även om vi inte pratar om det här.
Nej. Det hjälper inte om 40 - 50 personer står på ett torg i någon ort i Sverige och viftar med flaggor och banderoller. Det lär nog inte vara så många som tar intryck av det förutom lokalpressen...
Jag önskar att vi hade lite mer "djävlar-annamma" som de har i syd-europa... Och protesterade på ett sätt som politiker och myndigheter verkligen uppfattade...
En stilla nåd att bedja om... Som knappast lär uppfyllas.
Och varför kan man fråga sig? För det är lite märkligt. Varje Svensk är en Viking som försvarar hus, hem, familj och integritet intill döden. Men kommer Staten och säger att nu höjer vi skatten med 5 % så rycker alla på axlarna och accepterar det utan att protestera...! Handlar det om att vi är så programerade att lyda...? Ursäkta, men vi är så flata mot staten och myndigheterna...
Jag har inget svar. Jag kan bara konstatera att staten och myndigheterna kan genomföra de mest häpnadsväckande försämringar i vårt samhälle utan att det höjs några röster som hörs. Jag är faktiskt lätt förbluffad över det. Sedan kan man konstatera att den solidaritet som förr fanns i Sverige är borta. Men det är en annan sak...
Protestera mera! Var mer Grek!
Peter