Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-13, 17:27
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Mätt på Grekland - kan man bli det?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag tycker du låter ganska sund Peter.
Tack. Jag försöker att gå en balansgång.

Citat:
Att ha en överdrivet romantiserad syn på Grekland vore väl underligt i din ålder och med alla resor du gjort till Grekland.
Vadå ålder? En Viking som precis passerat bäst före datum...! Jag är som mjölk! Jag är OK ett tag efter datumet...

Men du har rätt i att den (min) romantiska kärleken till Grekland började avklinga för 6 - 8 år sedan. Visst hade jag en hel del inblick i hur sakerna fungerade innan, småsaker och jag satte dem aldrig i sitt sammanhang. Det var roliga och intressanta bitar av information men som egentligen inte betydde något för mig då. Jag fick mycket "osammanhängande information" som jag aldrig bearbetade.

Men vid den tidpunkten började jag bli mer intresserad av hur saker där egentligen hängde ihop och fungerade. Och började aktivt "forska" , prata aktivt med de människor jag hade kontakt med, och helt enkelt undersöka saker. För jag var verkligen intresserad.

Och jag har väl gjort en och annan dumhet i mitt liv, men det måste varit den dummaste... Jag önskar att jag kunde spola tillbaka bandet 10 år och radera det jag hört och lärt... Jag vill tillbaka till den oskuldsfulla kärleken till Grekland där allt bara är bra... Och där skulle jag vilja stanna. Och åka dit då och då och njuta...

Men det kan jag inte. Tyvärr. Det finns en nattsvart sida i Grekland som ytterst få ser. Och jag har väl ändå bara förstått små bitar av den. Men man kan väl säga att Greklands ekonomiska problem idag till stor del beror på deras mentala inställning till livet.

Det är möjligt, jag hoppas, att den yngre generationen har en annorlunda inställning. Men för den äldre gäller devisen: Allt nu. Man går över lik för pengar och välstånd. Bokstavligen. Och jag har hört dödshot uttalas. Eller som jag hört: Jag skulle inte pinka på min granne om han så brann om jag inte fick hans mark....

Jag har också de senste åren fått en förklaring till den i min ögon märkliga inställningen på öarna. För det är mentaliteten på öarna jag återger. Jag tror att det kan vara likartat på fastlandet men jag vet inte.

Grekland har i stort sett ständigt varit invaderat av andra makter. Ända från Antiken. Och drabbats av rövare på öarna. Med ett gigantiskt tidshopp, för att spara tid, så fick aldrig Grekland del av den industriella revolutionen som började i mitten av 1800-talet. Den som vi har så mycket att tacka för. Athen hade på den tiden omkring 5000 innevånare. Dvs Athen var då lika stort som Chora på Tinos är nu... Fast då hade Tinos omkring 30.000 innevånare... Det är därför det finns så mycket terrasser där. Man var tvungen att odla för att föda befolkningen...

Grekland var sedan invaderat av Turkar, Italienare, Engelsmän och gud vet allt. Och ockupationsmakter utvecklar inte ett land. De suger ut det... Man genomled två världskrig och ett långt blodigt innbördeskrig efter WW 2. Och Juntan hjälpte ju inte till heller. De bara påminde Grekerna om hur utsatta de hade varit... Och under all denna tid hade Grekerna inget stöd.

Så de gjorde vad nog de flesta skulle gjort. De slöt sig samman i sina familjer för det var det enda de kunde lita på i alla lägen... Och jag förstår fullkomligt att det utvecklas en speciell mentalitet när tillvaron ständigt är hotad på ett så utsatt ställe som en ö. Och den mentaliteten hänger med fortfarande idag.

Kretensare har ju ett rykte om sig att vara blodtörstiga. Inte utan anledning... Men samma mentalitet finns på många andra öar också. Om inte alla... Jag passar mig noga att hamna på fel sida om en Grek...

Det är ändå så mycket mer... Som jag inte riktigt kan förklara. Det är en totalbild som nog bara kan utvecklas i en bok. Skriven av någon som är betydligt mer erfaren och kompetent än jag är...

Men jag hoppas att jag lyckats förmedla lite om hur och varför Grekerna fungerar som de gör... Som jag fått det förklarat för mig. Av Greker. Jag gör inte anspråk på att vara Guru... Jag återger bara det jag fått berättat för mig. Fast jag har väl material till 20 sidor till... Men det är ju liksom akademiskt....

Citat:
Svårt att behålla skygglapparna på då.
Ja. De ramlade av för ett 10-tal år sedan.... Tyvärr. Jag skulle som sagt gärna backa bandet om det vore möjligt...

Citat:
Sen finns det ju mycket fint att längta till också.
Det är ju just det som är problemet! Nu har jag nog bestämt mig att jag står över i år... Men till nästa år så får jag väl köpa nya skygglappar och kasta mig iväg... Och så får jag försöka undvika att kika bakom "gardinen"...
Svara med citat