Citat:
Ursprungligen postat av lemon
Håller med om att det är bra att ha en nyanserad bild av Grekland, även om semesterresorna skimrar.
|
Grekland är ett semesterparadis. Så är det ju. Och man kan åka dit och sola och bada och äta gott och sedan åka hem... Och på något sätt är nog de flesta tillräckligt vakna så man vet och ser att det finns andra sidor i landet, men vi som besökare inte kan eller vill lägga oss i. Men det räcker inte där. Det finns en baksida i den Grekiska mentaliteten och i samhället som få ser.
Känner du till Janos? Guden med två ansikten. Det är lite vad vi upplever. Den ena sidan som är dessa vänliga, generösa, härliga människor som vi träffar som besökare. Den andra sidan är reserverad för Grek mot Grek... Och den sidan är inte fullt lika trevligt...
Citat:
Samtidigt Peter är det väl lite synd att ta billiga poäng på Pagrotsky och Andreas Papandreou?
|
Där förstår jag faktiskt inte vad du menar?
Citat:
Papandreou är en gammal (s)verigevän med ett stort förtroende för vårt sätt att hantera statsfinanserna.
|
Ja, han har ju bott här och pratar tämligen bra Svenska. Jag lyssnade på hans "Sommar-program" för ett antal år sedan med stort nöje. Och jag har i grund och botten det största förtroende för honom. Jag tror att han är den bästa ledaren för Grekland i dagsläget! Men det är inget avundsvärt jobb! Att försöka leda ett land som står på randen till den ekonomiska avgrunden...
Däremot har jag noll förtroende för Pagrotskys kunskap och kompetens... Därför förvånade det mig att han ombads hjälpa till. De är vänner sedan tidigare och det luktar därför lite "vännskapskorruption"... Eller spel för gallerierna kanske. Och faktum är ju att Grekland missade sina mål 2010 grovt... Så då kan man ju ifrågasätta hur mycket hjälp Grekland verkligen fick. Eller får...
Personligen hade jag hellre sett att Grekland tog hjälp av politiskt och statsmässigt obundna ekonomer. Köp kunskapen och styrningen av ECB eller obundna företag. Det finns mängder med skickliga ekonomer i Europa. Men få av dem jobbar i statsförvaltningar... Där tjänar man inga pengar...
Citat:
Jag skulle också bli ytterligt förvånad om Pagrotsky debiterade för sådana tjänster.
|
Det skulle förvåna MIG om Pagrotsky lägger någon större obetald tid på detta. Det är ju ingen liten uppgift han har tagit på sig. Den tar nog rätt mycket tid om man ska kunna göra något vettigt. Och göra det gratis... Hmmm... Men visst. Det är möjligt. För gammal vännskaps skull...
Citat:
Tror näppeligen Papandreou skickade en faktura efter talet tillsammans med Anna Lindh på Medborgarplatsen i september 2003.
|
Det är ju trots allt lite skillnad på att hålla ett tal och ta på sig uppgiften att hjälpa till att räta upp ett lands ekonomi... Framför allt den tid man måste lägga ner om man på ett seriöst sätt vill hjälpa till. Där tycker jag din jämförelse haltar betänkligt...
Peter