Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Fast där håller jag inte med Dig. Jag betalar gärna 3,50€ för en Mythos och ser inte vad det är för fel med det om grekerna behöver våra pengar!
Det är ju förskräckligt om vi som turister ska pressa ner priserna ännu mer.
|
Jag vet att du skriver detta i omsorg om grekerna men nationalekonomiskt har du faktiskt helt fel.
Jämför med Sveriges kris i början av 90-talet (faktiskt inte så olik Greklands), vi devalverade då kronan ganska kraftigt vilket fick vår exportindustri att rivstarta och dra hela landet ur krisen.
Grekland skulle idag behöva göra detsamma men kan inte eftersom man ljög och lurade sig in i eurosamarbetet. Lösningen är precis som Peter skriver en sk interndelvalvering vilket kort innebär sjunkande löner och priser internt i landet. Det i sin tur ska teoretiskt ge samma resultat som en riktig devalvering med ökad konkurrenskraft för varor och tjänster producerade i Grekland.
Nu har Grekland ingen stark exportsektor likt Sverige men vad man har är en enorm turistindustri. Det är alltså främst den som ska gynnas av stärkt konkurrenskraft, mao motverkar vi teoretiskt det syftet om vi som turister "hjälper till" att hålla uppe en för hög prisnivå i turistnäringen.
Dessutom kan man vända på det här med "att det är förskräckligt om vi som turister pressar ner priserna ännu mer". Faktum är att det, för grekerna med sänkta löner, är än mer förskräckligt om vi hjälper till att pressa
upp priserna. Iom att löner sänks är det naturligt och nödvändigt att även prisnivån i landet sjunker om befolkningen ska klara sin vardag.
Lars
Hobbynationalekonom