Sv: Lågprislandet Grekland?
Detta är ju ingen helt enkel matematik. Jag brukar ibland tänka tillbaka på tiden på 90-talet då vi vägrade bo i nånting som kostade mer än 150 kronor (vad det nu var i drachmer). Då bodde man ju ibland i sådant som man inte ens skulle gå in och titta på i dag. Ska jag då göra en jämförelse med hur det ser ut i dag. Jag kan nästan lova att äta upp min hatt om jag inte får tak över huvudet för 20€ på valfri ö i försäsong i dag, då pratar vi just tak över huvudet och det gjorde vi även på 90-talet. I dag är vi smågriniga om vi måste betala 50€ för en lägenhet med ac, speciellt då om det är en enrummare, nu ska det vara tvårummare med pool och helst havsutsikt både från balkongen på framsidan och baksidan, hinken med toapapper borde de väl kunna tömma två gånger om dagen då vi ändå frågar efter mer toapapper (som vi hade med oss på 90-talet). Här betalar vi 65 € för en sprillans ny lägenhet med fullständigt kök och en duschkabin som är så stor så vi kan vara i den alla 4 samtidigt, ja just det, vi är 4 nu i stället för 2 som vi var på 90-talet. I bland tycker jag nästan lite synd om min motspelare då jag står där o prutar, problemet är bara att det är inget yrke att göra affärer, det är en sjukdom. Jag klarar inte av att göra en dålig affär, varken på jobbet eller på fritiden och jag hoppas att min motspelare också lider av samma sjukdom. Annars är det tyvärr lätt att han (eller hon) är avsågad nere vid fotknölarna då jag är klar, det är dessutom inte säkert att det blev någon affär om det tvekades i fel läge från motspelaren.
Ska man hårddra det hela så har inte prisnivån (i kronor) gått upp sedan 90-talet, antingen hade grekiska rumsuthyrare det jäkligt bra på den tiden eller så har de svårt att få sina hungriga barn att somna nu. Förhoppningsvis är svaret nånstans mitt emellan och de som väljer att sälja sina lägenheter så billigt som det gör verkligen vet vad de gör. Vad jag var mest förvånad över i undersökningen var att Turkiet var så pass mycket dyrare än Grekland. Jag har förstått på mina bekanta att en stor del i att de valde Turkiet som resmål var att det var billigt.
Mvh Janérik
|