Sv: Lågprislandet Grekland?
Faktum är ju att det alltid är köparen som lägger priset. Har man ett pris som ingen köpare accepterar så får man inte sälja nåt heller. Men sedan är det ju också så att det finns köpare till alla pris, har man bara fått till rätt mervärde så finns det någon som köper det och då har köparen bestämt att det är rätt pris. Problemet blir ju då säljaren tror sej ha ett mervärde som inte köparen kan se, då blir det för få köpare och säljaren får inte det hela att gå ihop. Då måste man söka fram de köpare som ser det mervärde man har och betalar så mycket man begär och får det att gå runt med. Hittar man inte tillräckligt många köpare så får man försöka hitta andra vägar att få in pengarna.
Vad skulle till exempel hända om den grekiska Supermarketen helt plötsligt började ta 0,10€ för en bärkasse? Jag tror inte att de skulle tappa en enda cent i försäljning på övriga varor, däremot tror jag vi skulle få se lite mindre sopor i Grekland. Bärkassen är alltså helt fel prissatt i Grekland då dn är gratis men jag tror det är ytterst sällan som någon klagar på det.
Samma Supermarket har också råd att stå och prismärka varenda produkt i butiken. Se till att köpa kassaapparater som läser EAN-kod så kan ni säga upp två pers i varje butik, kassaappraten är intjänad på några månader. Detta gjordes i Sverige för många år sedan. Att vara handlare är ingen social verksamhet, det är ett sätt att tjäna pengar till hela sin personal.
Det finns många liknande exempel inom grekisk handel men jag tänker gå o sova i stället för att ta fram dem här.
Gonatt!
Mvh Janérik
|