Ämne: Kulturkrock?
Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-10, 09:31
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kulturkrock?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Vill du mot förmodan förstärka de spretande fingrarna kan du lägga andra handen, likaledes med spretande fingrar, bakom den första.
Javisst ja. Den dubbla förolämpningen... Den hade jag glömt... Och det ska smälla ordentligt när man slår på baksidan av den första handen... Ha ha ha ha... Ja jössös... Sedan blir det slagsmål...

Det finns nog en stor tolerans och förståelse för att turisterna inte kan Grekernas gester. Men man bör generellt sett undvika att vifta med handflatan utåt... För oss betyder det Hej Kompis. För dem något helt annat...

Men även jag som varit där en del, dryg två år totalt, missar ibland! Jag hade hämtat bilen och skulle hämta resekamraten på ett fik. Jag viftade glatt genom bilfönstret... Alla runt henne undrade nog varför jag var så oförskämd mot henne när hon kom springande mot bilen... Ja, ja... Inte ens jag är perfekt...

Citat:
Jag vänder inte handflatan mot mig själv när jag skall "visa antalet fem".
Klassiskt fel! För där är vi och Grekerna helt olika!!! Men jag gör fortfarande samma fel ibland. Men jag brukar komma på mig och säga "signomi" (ursäkta) och ta tag i min egen hand och vända den... Det brukar väcka viss munterhet... Håll handflatan mot dig när du visar antal. Om du kommer ihåg det.

Och vill man inte ha mer är det lättaste att föra handen vågrätt över glaset eller koppen och markera med en skakning på huvudet och kanske lite minspel... Det är inte svårt. Det handlar bara om att lära sig och komma ihåg. Något jag precis sagt att det inte är så lätt alla gånger.

Och känner man att man gjort något allvarligt fel så är det ju inte värre än att man söker upp personen och säger Sorry, jag är turist och glömde...

Det gör inte ont om man respekterar människorna i landet man besöker...

Peter
Svara med citat