Ämne: Kulturkrock?
Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-19, 01:56
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Kulturkrock?

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Åh vilken bra tråd med så bra svar från insatta personer!
Har ofta misstänkt att jag "gjort bort mig" med anledning av kroppspråk . Kulturkrockar och olika vanor är inte lätt.
Jag vet en gång som en pensionatsägare skjutade oss till flygplatsen. Vi hade trevligt i bilen och satt och småpratade. Efter att ha "kindpussets i luften" gick han mot bilen. Han slängde en sista blick mot oss och då VINKAR jag med handflatan mot honom....... Kom senare på att det kanske inte var så bra med tanke på hans min.

Så här kommer ännu två frågor:
När man får tillbaka växelpengar sträcker jag ofta fram handflatan. Är det Ok att göra så eller ska man låta servitören/butiksbiträdet lägga pengarna på bordet eller butiksdisken?

Jag vet att det kan anses ofint, i en del läder, att ge t.ex dricks rakt i handen. Det ska läggas på det lilla fatet med notan. Ä det så i Grekland också?

Om du vinkar är det helt okej att visa handflatan, och du kan gärna ge din servitör dricksen i handen eller i byxfickan. Mitt tricks med dricks var att rulla ihop en sedel och skaka servitören/servitrisens hand samtidigt med överlämnandet - ett klart bevis på att man uppskattat servis och omtanke och att dricksen är menad till just din servitör/servitris. På lilla fatet med notan, i de fall det förekommer, lägger man pengarna för notan som ju trots allt tillfaller ägaren av rörelsen.

Av någon orsak läggs ev växelmynt alltid vid sidan av och aldrig direkt i handen. Som svensk sträcker jag alltid ut handen i väntan på växeln - men lägger alltid ev växel lättillgänglit för kassapersonal eller kunder. Lite kluven då...

//Kikh
Svara med citat