Citat:
Ursprungligen postat av Deia
Åh vilken bra tråd med så bra svar från insatta personer!
Har ofta misstänkt att jag "gjort bort mig" med anledning av kroppspråk  . Kulturkrockar och olika vanor är inte lätt.
Jag vet en gång som en pensionatsägare skjutade oss till flygplatsen. Vi hade trevligt i bilen och satt och småpratade. Efter att ha "kindpussets i luften" gick han mot bilen. Han slängde en sista blick mot oss och då VINKAR jag med handflatan mot honom......  . Kom senare på att det kanske inte var så bra med tanke på hans min.
Så här kommer ännu två frågor:
När man får tillbaka växelpengar sträcker jag ofta fram handflatan. Är det Ok att göra så eller ska man låta servitören/butiksbiträdet lägga pengarna på bordet eller butiksdisken?
Jag vet att det kan anses ofint, i en del läder, att ge t.ex dricks rakt i handen. Det ska läggas på det lilla fatet med notan. Ä det så i Grekland också?
|
Om du vinkar är det helt okej att visa handflatan, och du kan gärna ge din servitör dricksen i handen eller i byxfickan. Mitt tricks med dricks var att rulla ihop en sedel och skaka servitören/servitrisens hand samtidigt med överlämnandet - ett klart bevis på att man uppskattat servis och omtanke och att dricksen är menad till just din servitör/servitris. På lilla fatet med notan, i de fall det förekommer, lägger man pengarna för notan som ju trots allt tillfaller ägaren av rörelsen.
Av någon orsak läggs ev växelmynt alltid vid sidan av och aldrig direkt i handen. Som svensk sträcker jag alltid ut handen i väntan på växeln - men lägger alltid ev växel lättillgänglit för kassapersonal eller kunder. Lite kluven då...
//Kikh