Sv: Ellotia - Tips om en skön oas (= taverna) mitt i "stå-hejet".
NU har jag skrivit ut det här tipset - bara jag hade läst det innan vi kom tillbaks till Chania efter vår vistelse i Paleochora i oktober. Där upplever vi aldrig inkastare minsann. I Paleochora alltså.
Efter några vandringar på hamnen i Chania där vi just upplevde "hökarna" så snart vi ville kasta en blick på matsedeln, ja bara man "sneglade" lite ditåt och gärna hade velat stå i lugn och ro och tittat. De frågade snabbt varifrån vi kom, eftersom de ville hämta matsedel på holländska, om vi nu var holländare! Själva tycker vi det är lättare att se på en grekisk/engelsk matsedel än om den är översatt till svenska eller något annat språk. (Ex.: Både keftedes och soutsoukakia kan man föreställa sig översatt till köttbullar, och det är ju en himla skillnad på rätterna.)
Det är synd att det ska vara så otroligt turistiskt i hamnen, för visst är det flott att sitta där en kväll och speciellt med fullmånen på himlen, det är en helt speciell upplevelse. Men lite mindre "aggressiva" inkastare hade varit passande. Det är svårt när man kommer dit efter att ha varit på en mycket lugnare plats.
Jodå, vi hittade också många trevliga ställen i bakgatorna nästa dag, men det här tipset provar vi också gärna någon gång. Tack för det!
Marianne
|