Visa ett inlägg
Gammal 2011-07-01, 21:27
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Vad känner ni andra Greklandstokiga? :)

Hej! Jag tycker att det har skett ett stort missforstand greker och andra EU-medborgare emellan. Nar det grekiska folket sager att de inte vill betala for krisen sa menar de inte och har aldrig menat att de vill att andra lander ska betala for dem. Det de vill ar att de korrumperade politikerna och andra manniskor som tjanat sig en rejal hacka pa statens bekostnad ska betala. For det ror sig om mycket pengar. De har alltid gatt ostraffade och de vill att de for en gangs skull ska fa betala for det de gjort, bade betala tillbaka det de tagit och sen aka i fangelse. Med forra regeringen t.ex sa uppbadades manga skandaler men ingen blev straffad. Det finns t.o.m. en lag som sager att politiker inte kan aka i fangelse!

Jag vet inte hur logiskt de tanker men jag vet att arga manniskor inte alltid tanker logiskt. Grekerna har fatt sta ut men korrumperade politiker under lang tid, darav denna otroliga vrede som ar svart for utomstaende att forsta. Forst nu har jag borjat forsta detta daliga forhallande som folket har med politikerna och jag har bott i Grekland i fem ar nu. Jag kan nog med ganska stor sakerhet saga att de flesta politiker i Grekland har fram tills nu bara tankt pa sig sjalva och hur de ska fa roster och har inte brytt sig sarskilt mycket om att tjana staten som ar stor skillnad fran Sverige dar de flesta verkligen gor sitt jobb och darfor har folket inte lika stor misstro till dem.

Att sa manga greker inte ville att riksdagen skulle rosta for det har nya sparpaketet beror inte pa att de vill att andra lander ska betala. De tycker for det forsta att det slar valdigt hart mot fattiga och medelklassen och aven ar orattvist pa andra satt, t.ex sa hojer de skatten for de som betalar skatt istallet for att forsoka fa fast skattesmitare. Sen ar det aven manga som sager att det nya sparpaketet inte ens kommer hjalpa utan Grekland kommer bara fa annu samre ekonomi eftersom hojda skatter kan utgifter kan "doda" en marknad. Sen ar det manga som ar emot forslaget just for att de ar emot hela iden att ta lan, de tycker inte heller att det ar sa kul att ta lan fran andra och de vet att de har blivit till atloje infor hela varlden.