Visa ett inlägg
Gammal 2011-07-07, 23:26
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Irland/Nordirland

Hej igen,
Oj, det var många ställen att besöka på samma gång…….vi brukar mera stanna en vecka, hyra hus och vandra. Kanske att jag inte kan hjälpa till så mycket . Jag vet ju inte vad som ingår i schemat/utflykterna, men så här tänker jag:

I Donegal har jag inte varit men ”Giants Causeways” står på önskelistan.

Limerick har inte det bästa rykte så där har vi bara kört förbi ett par gånger. Stadskärnan lär vara fin. Om inte Cliffs of Moher ingår i resan så är ju det ett måste. Men var försiktiga om gräset är vått – det är halt! Blir alldeles svettig när jag tänker på det…….! En del turism och kommers runt parkeringen tyvärr.

I Tralee måste ni ju åka ”Ring of Kerry” – blir ju en del bussåkning då förstås. Ett alternativ är att ta sig upp i bergen och vandra, ”känna marken” under sina fötter. Vi har vandrat upp till toppen på Irlands högsta berg, Croagh Patrick, en gång (det ligger inte där i och för sig), men det är en fin upplevelse att vandra längs en strand (enormt fina) eller i bergen.

Jag har aldrig varit i Irland på sommaren men tror tyvärr inte att Dublin visar upp sin bästa sida då. Templebar området är ganska mycket ”party” på sommaren! Vi har varit där i april och december. Att äta är rätt dyrt. ”Early Bird Menu” d.v.s att äta tidigt på kvällen är ofta lönsamt.

Ett par ”måsten” har vi varje gång vi är där.
- Middag på Restaurang Eden (deras Pre Teathre Menu = Early Bird är prisvärd med tanke på kvaliteten)
- Fika på Bewley's Grafton Street Café (mysigast på vintern när dom tänder torvbrasan)
- Besöka någon av våra favoritpubar. En är The Celt, Talbot St., tvärgata från O´Connell St. Här samlas unga, gamla, turister och ortsbor. Ofta är det allsång och även en och annan spontan jigg.

Det finns pubar anpassade för turister, med sång och dans. Har inte varit på någon men det är säkert kul också.
Har besökt Guinnessbryggeriet men tyckte det var lite överreklamerat. Fast utsiktstornet var fint.
Vill ni se Book of Kells så räkna med lång kö.
Är man historieintresserad så räcker det med att gå till Posthuset på O´Connell St. och titta på kulhålen från Påskupproret eller att besöka det nedlagda fängelset Kilmainham Gaol Historical Museum.
Vid ett flertal tillfällen har vi letat efter U2 Wall på Windmill Lane men alltid gett upp – hittar den inte.
Jag upplever shoppingen som något billigare på den norra sidan om Liffey i Dublin. Pennys är ett lågprisvaruhus som finns på flera ställen.

Ja, då får ni förbereda er med att ladda ner lite musik av The Dubliners och Pogues så ni kan sjunga med i Molly Malone, Wild Rover och alla dom andra......

Oj, det blev långt…….
Trevlig resa!
Berätta gärna när ni kommer hem.

Vilket är ert favoritresemål i Grekland?
Svara med citat