Sv: Lamm, vin och olivolja
Brukes det rødvin i gryten, kan jeg tenke meg at dette er en "kokkinisto", et navn som egentlig betyr (kjøtt) kokt i rød saus, i ditt tilfelle arni kokkinisto.
I såfall kan du bruke oppskriften under. Jeg lager dette med oksekjøtt, så du får smake deg fram til når lammet er ferdig. I kokkinistoer brukes skjelden fint/dyrt kjøtt, poenget er at kjøttet skal tåle å koke lenge, slik at det blir så mørt at det nesten faller fra hverandre. Gå til en slakter og forklar!
Kokkinisto
1 kg høyrygg eller bog av okse
5 – 6 ss olivenolje
2 – 4 løk, avhengig av størrelsen
2 dl hvitvin eller rødvin
3 – 4 ss tomatpuré
1 boks hakkede tomater
1 ts allehånde
2 laurbærblad
2 kjøttbuljongterninger
salt, pepper
sukker
Skjær kjøttet i store biter, og brun det godt i oljen. Skjær løken i grove biter og stek den med til slutt. Hell over vinen, kok den inn noen minutter. Ha oppi resten, og kok under lokk til kjøttet er mørt, minst to timer. Smak om du trenger mer krydder, er sausen syrlig tilsetter du sukker. Virker sausen tynn, koker du uten lokk mot slutten av koketiden.
Til 4-5
Alternativt kan det være du snakker om en "krasato" som er "kjøtt kokt i vin". Igjen, jeg bruker ikke lam men svinekjøtt her, men om du vil ha lam gjør du som over.
Krasato:
400 gram svinekjøtt, i biter
0,75 dl olivenolje
1 løk, i skiver
2 hvitløkfedd, finhakket
2 dl hvitvin eller rødvin
vann
600 gram faste poteter, i terninger
1 ts tørket oregano
1 ts allehånde
salt, pepper
1 dl finhakket dill eller
1 dl finhakket bladpersille
Brun kjøttet raskt i olivenolje. Småstek løken til den mykner, tilsett hvitløken helt til slutt. Hell over vin, og la det boblekoke et par minutter. Ha oppi en skvett vann, poteter og oregano + allehånde + salt + pepper. Legg på lokk. Kok til potetene er myke og kjøttet mørt, og tilsett vann underveis hvis det begynner å bli tørt. Smak til med ev mer salt og pepper, og ha oppi urtene.
Til 2
|