Citat:
Ursprungligen postat av annron
På Tavernafronten är det dött. Vi var i Agii Apostoli förra året och kom hem tidigt imorse från Kato Daratso och Golden Sand.
Kanske har jag en romatisk bild från min ungdom om hur grkiska tavernor ska vara .Men man kan inte hitta det där lilla hålet i väggen med bara grekisk mat och en gammal tant i köket.
På sådana ställen har jag ätit hur gott som helst, men tyvärr,inte i dit du ska.
Vi har inte lyckats hitta något ställe som är som vi minns den goda tavernamaten. Inte ens ett hyfsat grekiskt bondbröd har vi lyckats uppbringa. Men det kanske också tillhör en svunnen tid, då det fanns riktiga bagerier, där man kände hettan från den stora vedugnen och allt bröd var pinfärskt -och billigt.
Eller så är det helt enkelt så att just denna ort saknar det genuina helt.
|
Hålet i väggen och små traditionella tavernor är lättare att hitta på mindre öar men med åren tycker jag att man får leta allt mer. Säkert finns det på Kreta också men massturismen brukar tyvärr vara en effektiv tavernaförstörare.
På Folegandros tycker jag att den grekiska husmankosten höll mycket hög klass. På Fourni fanns det ett pyttelitet ställe med mor i köket som lagade 2-3 himmelska rätter varje dag. Har andra exempel också men tänkte akta mig för att bli långrandig. Den dagen jag inte längre hittar god enkel husmankost i Grekland lagad på bra råvaror åker jag nog inte dit igen.
Eva