Sv: Dubai nästa
14/8
Söndag och första arbetsdagen. Blev upphämtad 0640 utanför hotellets lobby.
Jag är glad att slippa köra här. Liftar jättegärna med andra till jobbet.
5 minuter efter avfärd var det dags för felkörning. Här är svårt som tusan
att köra. Om man kör fel på motorvägen här är det inte bara att ta nästa avfart och vända.
Här är massor med stoppade byggprojekt och gpserna har inte hängt med.
Kör man fel på en motorväg hemma är det bara att ta nästa avfart och köra tillbaka.
Så fungerar det inte här.
Med en sexfilig motorväg som skär genom Dubai så vänder men inte på en femöring.
Byggboomen kom av sig här för ett par år sedan och här finns massor med icke färdiga
vägbyggen centralt i Dubai. Dessa byggen finns inte med i gpsernas databas så har man
kommit på fel sida om betonggrisarn har man stora problem. Att vända och köra kontrakurs
gör man inte'hur lätt som helst. Vi kom rätt så småningom och stannade halvvägs för att
tanka och köpa lite lunch. 65 liter 95-oktanig för 65 AED dvs ca 11o SEK. Bensin är billigare
än vatten här. Dessutom ingår manuell betjäning och service (tvätt av rutor t. ex).
På em tillbaka på hotellet. Jag envisas med att pina mig i havet nedanför hotellet.
Jag säger pina mig och jag menar det. Vattnet är så varmt att man får kämpa.
Jag kommer nog aldrig mera att bada i så varmt havsvatten och därför vill jag utnyttja tillfället.
Balkongen i rummet är härlig. Det hade varit ännu bättre om man hade kunnat sitta där ute.
Jag låter väldigt negativ nu men så illa är det inte.
Man får perspektiv på det svenska samhället, klimatet och naturen.
Vi är ju rätt så lyckligt lottade!!!
/pawik
|