Ämne: Dubai nästa
Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-19, 16:34
pawik pawik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Dubai nästa

Fredag 19/8

Har avverkat min första arbetsvecka i Dubai. Fredag, lördag är vi lediga.
Vi börjar tidigt och ibland ännu tidigare. I tisdags blev jag hämtad 0410.
Fördelen med det är väl att solen inte har gått upp då. Svalt är det ändå inte.
Dygnsmedeltemperaturen här ligger väl över 30 grader.Idag (fredag är det visst)
står det i engelskspråkiga Gulf News om dagens väder: Max 43 Min 33.
Värmen suger musten ur en.
I Sverige skall allt vara lagom. Lagom är ju faktiskt ett svenskt ord
som väl inte har någon engelsk motsvarighet. Här är det inte lagom.
Läser och ser på TV att regnet vräker ner hemma. Mycket översvämningar
och elände.
Här är det snarast solen som vräker ner. Lagom är det iaf inte.
Efter en arbetsvecka här har man fått en del svettiga t-shirts och underkläder.
Gick ut för en timme sedan och letade efter en "Laundry" i närområdet. Jag gav upp
efter 10 minuter pga värmen. Har med ett paket Y3 och står nu och slaffsar på
egen hand i badrummet.
Som tur är funkar ACn perfekt. Rummet har en temperatur på 22 grader. När jag skriver
detta kan jag inte sitta med bar överkropp då fryser jag!!!. Två meter framför mig
är balkongen. Jag går ut dit ibland mot bättre vetande. På 1 sekund immar mina glasögon
igen, efter 5 sekunder börjar jag flämta och efter 10 sekunder börjar svetten rinna.
I tisdag var jag och två kolleger och tittade på ljusshowen vid fontänen på Dubai mall.
Dubai mall är (förmodligen) ett av världens största shopping malls. 1200 affarer i fyra plan.
Där finns allt. Om det i längden finns marknad för detta enorma utbud är jag tveksam till men
det är ju inte mitt problem.
Vidare finns där Burj Khalifa, världens för närvarande högsta byggnad. Hur skall det gå nu när
Saudi-Arabien skall bygga en byggnad som är en mile (1609 meter)?
Där finns också en enorm damm (fontän) där man från klockan 20 och framåt har vatten/ljusshow varje
halvtimme. Laddar upp några bilder på den. Det var ingen vanlig ljusshow. Kamerabilder kan inte
göra den rättvisa men kanske ändå ge en fingervisning om hur det såg ut. Jättehäftigt var det iaf.
Under första showen spelades Bocellis Con te partiro. Musik, sång, ljus vatten i perfekt samspel. Wow.
Laddar även upp några bilder från badandet. Jag stålsätter mig och försöker bada i havet varje dag.
Termometerkortet tog jag i onsags. Man får faktiskt nästan stålsätta sig för att ta sig i vattnet.
Jag är rätt övertygad om att detta är min sista långa utlandsresa och där därför kämpar jag.
Hemma kämpar vi mot det svala vattnet. Här kämpar jag mot det varma.
poolen 20 våningar ned idag 1540 lokal tid. Jag fortsätter förbi poolen åker ner två våningar
och promenerar flämtande 200 m till vattenbrynet.
I bakgrunden skymtar palmen, dvs "Palm Jumeirah". Denna palm är färdig men två övriga samt "världsöarna"
är fortfarande "under construction". Botten gick ur marknaden här för några år sedan.
Undrar om det blir tätat??

Skall dra på mig något nu.

Det blir Dubai mall ikväll igen.

/pawik
Svara med citat