Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-21, 10:04
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Finsk-grekisk uppgörelse

Tycker att det är ganska onödigt att diskutera om det var rätt eller fel att gå med i euron. Visst är det bra för Sverige i dagens läge att ha sin egen valuta, men när det gäller Finland så tycker jag att vi absolut har haft nytta av euron. Alltså tillsvidare! Det ni kanske inte vet i Sverige är att vi i Finland INTE hade en folkomröstning om valutan. Den saken var "inbäddad" i en folkomröstning om vi överhuvudtaget skulle med i EU. Om vi hade haft en likadan omröstning om euron som ni hade i Sverige är det mycket möjligt att det skulle ha blivit ett nej. Personligen skulle jag då i alla fall ha röstat ja. Tycker inte att felet ligger i euron utan i dålig politk i allmänhet. Det som man nu inom EU gör fel, alltså enligt mig, är att man tycks totalt strunta i vad folket i alla olika länder tycker. Vad som nu sen är rätt eller fel är jag inte tillräckligt kompetent att säga, men nu har det ju blivit så att först håller Tyskland och Frankrike möte för sig själv och sen ska de övriga tycka likadant. Det kallar jag inte för demokrati!
Tyvärr är det så för Finlands del att på grund av hela den här ekonomiska faderullan har vi nu, alltså enligt mig, fått en mycket sämre regering än vad vi annars skulle ha haft. Hela saken med garantier för Finlands lån är ju bara en inrikespolitisk teater.

/ Anne
Svara med citat