Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-26, 13:18
bocina bocina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Hej,

för att teckna el-avtal, mobilabonnemang och satellit-TV så behöver man ett grekiskt skattenummer.
För att köpa (registrera) en bil så måste man också ha ett s k Residence Permit (typ Uppehållstillstånd). Det får man på den lokala polisstationen mot uppvisande av pass och ett kontoutdrag från grekisk bank som visar att du har pengar (oklart hur mycket som behövs).
Jag försökte "snabba på den grekiska byråkratin (lokala polisen som hade hand om just detta kom inte förrän på fredag när jag var på besök en tisdag) så jag tänkte "polisstation som polisstation" och åkte till Rethymno. Allt gick bra tills handläggaren frågade var jag bor - Plakias svarade jag käckt! Då sade hon kort - Spili. Sen vände hon mig ryggen och det samtalet var avslutat..... Tillbaka på "ruta ett". Bara att vänta till fredagen, men då gick det snabbt och enkelt.

Däremot har jag inte lyckats registrera bilen ännu eftersom säljaren (som är från England) och jag inte har lyckats vara där samtidigt ännu. Blir nog under hösten. Bra att ha en anledning/ursäkt att åka ner igen

BoCina
Svara med citat