Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-27, 20:46
Göte Göte är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Egiali är bäst

Katapola
Efter att ha rest runt i den grekiska övärlden varje år under snart 15 år och alltid med Kalimeras goda rekommendationer i minnet hade vi i år bestämt oss för att besöka Amorgos för första gången. Eftersom vi var lite sent på det så fick vi inget hotell i Katapola via nätet vilket var Kalimeras rekommendation. (Vi reste runt redan i augusti vilket vi aldrig brukar göra).

Eftersom vi istället fått hotell i Egiali men Superjetkatamaranen från Milos gick till Katapola och dessutom var kraftigt försenad blev det att snabbt ta oss till bussen för turen till Egiali, men när vi gick iland i Katapola var vår avsikt att minst en dag under veckan ta oss tillbaka och så att säga ”göra” Katapola.

Man säger ibland att det bästa med en ort är vägen som går därifrån och sällan har väl detta stämt så bra in som på Katapola. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå Kalimeras rekommendation att Katapola skulle vara den bästa platsen att bo på, på Amorgos. Det fanns överhuvudtaget inget att upptäcka och efter över en timmes rundvandring var vi fortfarande lika oförstående till hur man kunde rekommendera Katapola som bästa plats. Hotellen var säkert ok men resten fanns överhuvudtaget inte. Badplats, ja en liten remsa att doppa sig på. Strandpromenaden väldigt medioker och restaurangerna få, intetsägande och utan charm. Dagen räddades dock något när vi åt lunch på Restaurang Mythos som serverade den bästa Calamarisen jag ätit i Grekland.
Annars var faktiskt vägen därifrån den stora behållningen och den gör att vi ändå kan rekommendera alla en tur till Katapola men stanna bara mellan två bussar och åk snabbt därifrån. Bussturen över bergen via Chora var en fantastisk, hissnande och spännande upplevelse och Chora är absolut värt ett stopp. Men för allt i världen boka boende i Egiali. Där finns allt och lite till. Det är faktiskt som en grek i Egiali sa – Katapola is only a port.
Svara med citat