Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-28, 01:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Årets surströmming *****

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Även jag åt årets inläggning i helgen ute på skäret. Ensam. Ja visst, Arne var förståss med, men men... Får aldrig i honom en suströmming, han vägrar t.o.m. öppna burken. Han håller sig till den inlagda vanliga sillen.

..................................................

Den ska liksom GONA TILL SIG ett år i burken.

För övrigt blir jag glad när jag ser att en "sörlänning" äter delikatessen. Kommer du månne från härifrån?

Birgitta.
Men Arne då, inte trodde jag väl att du skulle svikta på att klyva ........... en burk fisk. Inte mycket konstigare än att klyva ett krus vitt, och väldigt gott är det också.

Jo visst är det så att den smakmässigt ofta "gonar till sig" om den får förädlas ett år till, men tyvärr tycker jag att det oftast går ut över konsistensen. De blir liksom inte lika lättfileade och det blir lite mindre kvar. Men visst, lite mera smak blir det ju.

Jo vi skåningar har ju rykte om oss att gilla god mat. Och för mig gäller det oavsett om den kommer från ställen som ligger många mil norr eller söder om oss. Här gillas både norrländsk renskav och surströmming och grekisk meze.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Har aldrig som Masse ätit trerätters. Surströmming, mandelpotatis, hackad gul lök och en
Allt bör väl provas, minst en gång. Kanske surströmming en tredje gång i höst, och då på mitt sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Så sant så sant men GOTT är det
Monica
GOTT var ordet!

Våra goda vänner, med norrländsk uppväxt, har låtit berätta att det går alldeles utmärkt att spara överblivna surströmmingar i glasburk med tättslutande lock några dagar i kylskåp, för att sedan återuppta njutningen. Den har säkert en "bästföre-datum" som tål det.

Fick just en fundering. Om man bortser från doften (vilken man inte känner efter 10-15 minuter) så är smaken ungefär som extra smakrik ansjovis. Och då är min undring ........... är det någon som har testat att göra "Jansons frestelse" på surströmming? Kan kanske vara något att använda de överblivna fiskarna till?

Mats
Svara med citat