Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
jag har sååå svårt för ställen med påstridiga inkastare, det blir som en "varningsklocka" som slår till i mig; Behöver de tjata så för att få kunder så kan det inte vara något att ha.
|
Jo, så reagerade jag också i början. Nu har jag lärt mig - hoppas jag - att inte döma ut ett ställe alltför lätt. Försöker att ta mig en titt - eller snarare sagt en lyssning

- på kunderna. Är det ett ställe dit grekerna själva går, så är maten bra.
I somras hade jag ju gott om tid att "lyssna in mig", och det var bara ett av alla de ställen jag besökte som inte hade grekiska gäster. Men dit gick vi av dåligt samvete... känner inkastaren sedan han jobbade på ett annat ställe, och när han nu besviket kommenterade att vi inte kom till honom alls förra sommaren, gick Erika och jag dit mest för att glädja honom.

Så nu behöver vi inte gå dit igen. Nej, det var inget fel på stifadon, men glasen smakade diskmedel och menyerna bestod av bilder på ALLA rätterna, så man blev mätt redan innan man beställde. Och det var de vanliga turisträtterna. Stifado, moussaka, pastitsio, souvlaki... inte så värst inspirerande när man redan hade varit nere i fem veckor...
En restaurang - eller två - som jag aktivt undvek var Poseidon och grannen... Perigiali? Det är tydligen samma ägare till dem. När jag promenerade förbi på eftermiddagen såg jag flera stora brickor med makarounes ute på bord i gränden, fullt tillgängliga för flugor. Varningstecken 1.

En annan kväll när jag passerade och inkastaren ropade ut "good food", gick en grupp svenskar förbi mig och sade: "Nej du, oss lurar du inte en gång till!" Varningstecken 2.

En kväll ännu senare när vi gick förbi, sade inkastaren Kalispera, så jag svarade med ett Kalispera för att inte vara oartig. Han fortsatte med att säga något om den goda maten, och jag sade nej tack. Då SPRANG han efter oss på gatan och tjatade... men då blev jag minst sagt irriterad, stannade och sa att jag är fullt kapabel att själv välja var jag vill äta och om man behöver springa efter kunderna så kan inte maten vara så värst bra. Varpå karlen stannar och säger att HAN minsann inte behöver springa efter några kunder och förresten hade jag kunnat låta bli att svara kalispera till att börja med...
Karin
som var dum nog att inte fatta att "kalispera" betyder "Ja tack, jag vill gärna äta hos er"...