Citat:
Ursprungligen postat av Lucky
Mycket bra fraga. Hur stor ar inkomstskatten etc....?
/Lucky 
|
Den er langt lavere enn i Norge og inntil nu har man vel ikke betalt skatt av de første 12.000 euro man har tjent, deretter 10% og stigende. Nå skal vel "fribeløpet" senkes til 5.000 euro hvilket er på linje med det norske beløpet hvilket sier sit, etter mitt syn.
Skattetrykket i Hellas har vært slik at for en nordmann har det vært et skatteparadis, men det er helt korrekt at mange sosiale ordninger er vesentlig dårligere enn i Norge, eller sågar ikke-eksisterende.
Det forandrer ikke det faktum at for en rekke statsansatte finnes det fortsatt, sågar etter de siste varslede endringene, ordnnger som får det norske og svenske sosialdemokratiet/folkhemmet til å blekne! Jeg har skrevet om et konkret eksempel fra dagens Hellas og dette eksempelet er intet unntak, men en regl for offentlig ansatte. Situasjonen i privat sektor er en helt annen og kan overhodet ikke sammenlignes.
Jeg tror ikke at det er helt uten grunn at Hellas har en mildt sagt anstrengt økonomi og med en statsgjelde som jeg mener er tre ganger så høy som årling BNP. Hvilket annet land har det, eller hadde det? Selv ikke Argentina var i nærheten, og det landet gikk konkurs og fikk en arbeidsledighet på 25% og en andel av befolkningen som var fattige på langt over 50%.
Jeg synes synd på Hellas og grekerne, men skal vi andre betale for deres lemfeldigheter? Jeg synes ikke det!
Som sagt bygger jeg hus på Kreta i disse dager og har mye kontakt med utbygger og folk som jobber på huset, i nærmiljøet osv og jeg tror på hva de sier, stort sett, og Hellas har en lang og tung vei å gå, uten tvil.
SÅ til dere som tar Hellas i forsvar; hva er løsningen? Veldig få snakker om det og man velger heller å snakke om at det er på tide at tyskerne betaler med henvisning til at det ble drept 400' eller var det 600' grekere under krigen, den holder ikke lenger.