Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-27, 14:23
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Polla Visa inlägg
Man må gjerne ha meninger om både det ene og det andre; for at et tilsvar skal ha en tungtveiende substans, er det nok viktig at man kjenner den fulle og hele historien ikke bare i moderne tid men også litt lenger tilbake i tid.

Apropos priser på eiendom; ser på finn.no og ikke minst hører at enkelte objekter på Kreta nå nærmer seg 1100 - 1200 € pr kvm; altså salg under kostpris av konstruksjonen. Ofte er de priset mye høyere enn de omsettes for. Omsetningen er meget liten. Det som omsettes går gjerne for en rimelig penge og har vel ikke alltid den beste kvaliteten. De fleste grekere velger "å vente på bedre tider".
Hvor langt tilbake i tid er tilstrekkelig?

Ser du sier at det som omsettes går for en rimelig penge og har vel ikke alltid den beste kvaliteten; hvordan har du kvalitetsikret det utsagnet?

Jeg vil tro at det er store geografiske forskjeller på hva som selger, ikke selger, og til hvilke priser. Selv kan jeg ikke uttale meg om stort annet enn det området jeg befinner meg i, men der mener jeg at jeg nå har en forholdsvis god peiling, og overrasket over at det som omsettes faktisk blir omsatt til de priser de blir.
Markdet fremover vil vel betinges av hvor mange som ønsker og/eller må selge samt hvor mange påpbegynte boliger det er som ikke har en kjøper. dette kan man vel på et vis kalle et "varelager", men tror ikke det varer evig, og neppe særlig mange hus som blir påbegynt idag uten en kjøper?
Tror heller ikke at en tomteeier vil gi bort tomten samt at det påløper en god del utgifter for å få denne byggeklar. Det betyr at det er et nedre nivå for tomter. Hus blir vel heller ikke påbegynt med mindre man får som et absolutt minimum dekket rene utgifter til materialer og arbeidskraft.
Hva det bety i pris i forhold til "gårsdagens" pris vet jeg ikke, men for egen del er vi komfortable med dokumenterbare 40% avslag og sover godt om natten. Skal forøvrig heller ikke selge!

Tror heller ikke at det er særlig tvil om store kvalitetsforskjeller på byggene her så vi er glade for at vi kan følge hele prosessen i detalj på nært hold. Har også norske naboer som har fått sine hus bygget av samme firma, og de er meget fornøyde med kvaliteten på sine hus. Den ene er profesjonell eiendomsforvalter/utleier og godkjent takstmann i Norge og den andre er ingeniør så jeg har tillit til ders uttalelser.

Opplevde i dag at byggeformannen, som er gresk bygningsingeniør, ba steinleggerne om å gjøre om på en trapp for han ville ha fallet en annen vei samt at det var opptil 2cm forskjell på høyden på de seks trinnene (16-18 cm tror jeg det var) på en steintrapp på et litt perifert område av tomten. Jeg hadde sett på trappen og gått opp og ned et par ganger, men ikke lagt merke til noen forskjell!
Svara med citat