Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-27, 16:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Åter till Karpathos ........!

DET AR NAGOT SPECIELLT MED GREKISK TID

Manga har sakert erfarit att det ar nagot speciellt med grekisk tid. I manga sammanhang tycks tiden har vara ett flexibelt begrepp. Pa skylten utanfor etablissemanget star det att man oppnar klockan 17.00. Det blir i verkligheten 17.15. Men vad gor det, det ar ju lite av Grekland. Ibland tycker vi skandinaver att vi far vanta ovanligt lange pa service pa tavernan, men det hor ocksa till lite grand. Man tar det lugnt. Sjalv blir jag mera misstanksam om den bestallda maten dansar in nastan genast efter att man bestallt den. Men visst upplever man en valdig skillnad mellan olika tavernor har vad galler uppmarksamheten hos personalen, och det paverkar givetvis helhetsintrycket.

Vad galler grekisk tid i buss-sammanhang sa ar man ju van vid att det ocksa ar ganska flexibelt. Dock icke sa har pa Karpathos, atminstone i Pigadia. Var erfarenhet ar att bussarna ar mycket punktliga i sina avgangar.

Forutom att Grekisk tid ligger en timma fore Svensk tid sa kan jag nu ocksa ater konstatera att tiden har i Grekland gar c:a dubbelt sa fort som hemma i Sverige. Vara tva vecker har ar snart slut. Oj sa fort det gick! En riktig sol-och-bad-resa har det varit for oss strandfreaks. Och massor av god mat har det ocksa blivit. Efter tips fran er pa Kalimera har vi varit och kakat pa ett for oss nytt stalle, To Ellenikon. En mycket positiv upplevelse som innebar att det nu blivit lite trangt pa listan over matstallen som vi vill ha mera av fore hemresa. En stranddag pa Ammopi har vi kvar, med sedvanlig lunch pa Calypso. Vara tva aterstaende middagar kommer att forlaggas pa To Ellenikon i kvall och sista middagen for den har gangen blir som vanligt hos Minos och Manolis pa Mikes. Det innebar att vi inte hinner med flera besok pa Pelagos den har gangen. Men det ar ju bra att ha nagot att se fram emot nasta gang.

Vadret har pa Karpathos har varit fantastiskt. Forsta veckan med temperaturer val over 30 grader och 26-27 i vattnet. Under veckoslutet gick temperaturen ned ett par grader, men har sedan atergatt till c:a 30 igen. Harligt!

Nu ska jag ut och njuta de sista kvallarna och sista dagen har pa Karpathos for den har gangen. Aterkommer med lite bilder nar jag kommit hem.

Mats
Svara med citat